لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

انستیتوت مطبوعات بین‌المللی: وضعیت آزادی بیان در افغانستان بدتر شده است


آرشیف
آرشیف

انستیتوت مطبوعات بین‌المللی (آی پی آی) به بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران از سوی طالبان در افغانستان واکنش نشان داده است.

این انستیتوت در وبسایت خود اعلام کرده، از زمانی که طالبان در ماه آگست ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفتند، فشار بر خبرنگاران افزایش یافته است.

در این اعلامیه افزوده شده است که هر چند طالبان در ابتدا تعهد کردند که به آزادی بیان و رسانه‌ها پابند می‌باشند، اما اکنون محدودیت‌های قانونی، افزایش خشونت علیه خبرنگاران، تهدید و بازداشت‌های خودسرانه، آزادی مطبوعات در این کشور را تهدید می‌کند.

انستیتوت مطبوعات بین‌المللی به بازداشت جمال‌الدین دلدار، خبرنگار رادیو گردیز در ۲۴ ماه می و علی اکبر خیرخواه، خبرنگار روزنامۀ صبح کابل در افغانستان اشاره کرده که به گفتۀ این انستیتوت خودسرانه بازداشت شدند.

هرچند این اعلامیه افزوده است که علی اکبر خیرخواه آزاد شده، اما هنوز مشخص نیست جمال‌الدین دلدار کجاست.

انستیتوت مطبوعات بین‌المللی همچنین از بازداشت میرزا حسنی، خبرنگار محلی در دایکندی توسط افراد طالبان در شهر هرات در غرب افغانستان در همان روز یاد می‌کند که در بازداشت به سر می‌برد.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که طالبان رومان کریمی، خبرنگار رادیو سلام وطندار در کابل را در ۲۹ ماه می به بهانۀ اینکه تظاهرات زنان را پوشش می‌دهد، به مدت هفت ساعت بازداشت کردند.


انستیتوت مطبوعات بین‌المللی از طالبان می‌خواهد که هر چه سریع‌تر خبرنگاران بازداشت شده را آزاد و دلیل بازداشت آنان را روشن کند و به خشونت علیه آنان پایان دهد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به این اعلامیه این اتهامات را نادرست خواند و گفته که رفتار آنان با رسانه‌ها عادی شده است: "آن دو خبرنگاری که بازداشت شدند نه به خاطر خبرنگاری، بلکه دوسیه‌شان جنایی است، یک تن آزاد شد و دیگری ممکن است آزاد شده باشد و این قضیه به رسانه‌ها ارتباطی نداشته است."

رادیو آزادی تلاش کرد با خبرنگاران یاد شده تماس بگیرد، اما آنها دستیاب نشدند.

گران: حکومت طبق وعدۀ خود به آزادی بیان مردم احترام بگذارد.

اما گل محمد گران، عضو رهبری فدراسیون ژورنالیستان و نهادهای رسانه‌یی افغانستان می‌پذیرد که در افغانستان رسانه‌های آزاد محدود شده‌اند: "اگر این وضعیت ادامه پیدا کند قابل نگرانی است. نیاز است تا حکومت طبق وعدۀ خود به آزادی بیان مردم احترام بگذارد."

پیش از این نیز سازمان گزارشگران بدون مرز، کمیتۀ بین‌المللی حمایت از خبرنگاران و شماری از رسانه‌ها و نهادهای مدافع خبرنگاران از بازداشت‌های خودسرانۀ خبرنگاران در افغانستان انتقاد کرده و از طالبان خواسته بودند که به آزادی بیان و مطبوعات متعهد باقی بمانند.

XS
SM
MD
LG