لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

زلنسکی: نیروهای اوکراین در شهر سیویرودونتسک مقاومت می‌کنند


جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین می‌گوید که نیروهای این کشور با وصف آنکه تعداد‌شان به مراتب از نیروهای روسیه کمتر است، در شهر سیویرودونتسک مقاومت می‌کنند.

زلنسکی در سخنرانی دیشب خود گفت، تعداد نیروهای روسیه بیشتر و آنها قدرتمندتر هستند و لیسیچانسک به "شهرهای مرده" تبدیل شده.

در صورت تصرف این دو هدف استراتیژیک که هنوز در دست نیروهای اوکراینی قرار دارد همۀ منطقه لوهانسک در شرق اوکراین تحت کنترل نیروهای روسیه قرار خواهد گرفت.

ولودیمیر زلنسکی گفته که"وضعیت تهدید آمیز" در شهر زاپوریژیا ایجاد شده و نیروهای روسی قصد دارند، شهر اصلی این منطقه را تصرف کنند

تصرف زاپوریژیا در جنوب شرق اوکراین به اردوی روسیه اجازه می‌دهد تا به پایتخت این کشور نزدیک تر شوند.

زاپوریژیا که بخش‌هایی از آن قبلاً توسط روسیه تصرف شده، یکی از بزرگترین مناطق صنعتی جنوب شرق اوکراین است و بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در آن موقعیت دارد.

زلنسکی همچنین گفته، بیش از دو هزار و پنجصد تن که در فابریکۀ فولاد آزوفستال شهر ماریوپول اسیر شده اند، اکنون توسط روس‌ها در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین زندانی شده اند.

یک مقام اوکراینی دیروز گفت که باشندگان شهر مهم بندری ماریوپول با یک بحران بشری رو به افزایش مواجه اند که با کمبود شدید غذا و آب همراه است.
پترو آندریوشچنکو مشاور شاورال ماریوپل گفته که آلودگی ناشی از تجزیه اجساد و کثافات باعث شیوع امراض و قرنطین در سطح شهر شده است.

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن خبری روزانه‌اش امروز اعلام کرد که پیشروی نیروهای روسیه در ماه گذشته به سمت شهر پوپاسنا، در ۵۰ کیلومتری جنوب سیویرودونتسک در هفته گذشته متوقف شده و اگر مسکو بخواهد به موفقیت و پیشرفت در هدف سیاسی‌اش یعنی کنترل کامل منطقۀ دونتسک دست یابد، به پیشروی در پوپاسنا یا شمال سیویرودونتسک در منطقه ایزیوم، نیاز دارد.

در این حال خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که ده‌ها جسد جنگجویان اوکراینی که در جریان محاصره فابریکۀ فولاد آزوفستال کشته شده اند وسط نیروهای روسیه، به اوکراین بازگردانده شده است. مقامات روسی در مورد اظهار نظر نکرده اند، اما خانواده‌های عساکر کشته شده در این فابریکه در مورد این روند با اسوشیتدپرس صحبت کرده اند.

صادرات غلات موضوعی بود که در اجلاس دیروز شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک مورد بحث قرار گرفت. در این نشست شارل میشل رئیس کمیسیون اروپایی، کرملین را مسئول بحران جهانی غذا در آینده دانست.

میشل در نشست دیروز شورای امنیت گفت که چند هفته پیش میلیون‌ها تن غله و گندم را در بندر شهر اودیسه در اوکراین دیده که به دلیل محاصرۀ کشتی‌های جنگی روسیه در بحیرۀ سیاه، در داخل کانتینرها و کشتی‌ها گیر مانده است.

این اظهارات شارل میشل باعث آن شد تا واسیلی نبنزیا سفیر روسیه از نشست دیروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، خارج شود.

XS
SM
MD
LG