لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

سیگار: ادعای انتقال ۱۶۹ میلیون دالر توسط اشرف غنی اغراق آمیز است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان

گزارشی که سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان به دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ارشد کانگرس فرستاده، ادعاها مبنی بر اینکه محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان ۱۶۹ میلیون دالر را هنگام خروج از کابل با خود برده است، اغراق آمیز خوانده است.

سیگار گفته‌است، هلیکوپترهای حامل آقای غنی، خانم او و سایر مقامات از افغانستان بیشتر از پنج‌صد هزار دالر حمل کرده نمی‌توانستند.

پس از خروج رئیس جمهور غنی از افغانستان، سفارت روسیه در کابل در صحبت با رسانه‌ها مدعی شد که آقای غنی و مشاوران ارشدش نزدیک به ۱۶۹ میلیون دالر را با موترها و چرخبال‌ها با خود برده اند.

اما سیگار می‌افزاید، هلیکوپترهای که حامل آقای غنی بودند، ضد مرمی بودند و با وزن بالاتر از ۵۴ تن با مشکل مواجه می‌شدند. به گفتۀ سیگار، بنابر این حتی اگر مقدار پول بانکنوت ۱۰۰ دالری هم باشد، وزن آن بیش از ۲ تن می‌شود و با کمتر از چهار چرخبال دور از امکان است.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در یافته‌های اولیۀ خود دریافته است که از زمان سقوط نظام جمهوری، ده‌ها میلیون دالر از نهادهای مختلف افغانستان گم شده و تاکنون هیچ درک آن معلوم نیست.

پس از ادعاهای انتقال پول از سوی رئیس جمهور پیشین افغانستان، او در یک پیام ویدیویی از سازمان ملل متحد خواست تا در مورد این اتهامات تحقیق کند و اعلام کرد که آمادۀ هر نوع همکاری است.


اما آقای غنی هنوز در مورد گزارش جدید سیگار اظهار نظر نکرده است.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می‌نویسد که رئیس جمهور غنی از سوی ظاهر اغبر، سفیر افغانستان در تاجیکستان نیز به فساد متهم شده بود. اما این اداره می‌افزاید که ظاهر اغبر خود از صحبت با مفتشان خودداری کرده و هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است.

اما در گزارش سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) این نیز نوشته شده که نزدیک به پنج میلیون دالر در ارگ باقی ماند و احتمالاً پس از بلند شدن هلیکوپترها میان نیروهای واحد محافظت ریاست جمهوری تقسیم شده باشد.

پیش از این شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم و ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرای حکومت طالبان نیز از انتقال پول از افغانستان صحبت کردند، اما طالبان به سوالات ما در مورد این گزارش جدید سیگار پاسخی ندادند.

با اینکه حکومت پیشین همواره ادعا می‌کرد که با فساد اداری سخت مبارزه کرده است، اما در صدر فهرست کشورهای آلوده به فساد قرار داشت.

اکنون طالبان نیز ادعای مشابهی دارند و می‌گویند که فساد را از افغانستان ریشه‌کن کرده‌اند، اما هنوز گزارش معتبری از فساد در حکومت طالبان منتشر نشده است.

یکی از نگرانی‌ها این است که طالبان آنطور که باید در دسترسی به اطلاعات همکاری نمی‌کنند و به همین دلیل هم بسیاری از موضوعات مهم ناروشن اند.

XS
SM
MD
LG