لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

سختگیری پاکستان در صدور ویزا برای افغان‌ها بازار کمیشن‌کاران را گرم ساخته است


آرشیف - متقاضیان ویزا پاکستان در عقب سفارت این کشور در کابل
آرشیف - متقاضیان ویزا پاکستان در عقب سفارت این کشور در کابل

شماری از افغانان مدعی‌اند که سفارت پاکستان با وضع محدودیت بر صدور ویزای درمانی و سیاحتی، زمینه را برای فروش ویزا با بهای بلند در "بازار سیاه" فراهم کرده است.

این روزها گرفتن ویزای درمانی و سیاحتی پاکستان در افغانستان به گذشتن از هفت خوان رستم تشبیه می‌شود.

شماری از شهروندان کشور می‌گویند تقاضا برای دریافت ویزای پاکستان در دوران حاکمیت طالبان بسیار شده است، اما به موارد کوچکی از این تقاضاها رسیدگی می‌شود.

فرهاد: ویزه یک ماهه سه‌صد دالر، ویزه پنج ماهه حدود پنج‌صد دالر و ویزه یک ساله چیزی کم هفت‌صد دالر هزینه دارد

فرهاد صالحی، باشندۀ هرات پس از ناامید شدن از دریافت ویزا به شکل قانونی از سفارت پاکستان، دو بار در بازار سیاه اقدام به دریافت ویزا کرده است، اما با دادن ۵۰۰ دالر ویزای درمانی دریافت نکرده است.

او به مانند صدها تن دیگر سخت‌گیری شدید در صدور ویزای پاکستان را پرسش بر انگیز می‌داند که به باور او، زمینۀ فروش ویزا را در بازار سیاه فراهم کرده است: "اگر خیلی عاجل و شدید مریض باشد که اگر ویزه ساده بدهند در غیر آن باید به بازار سیاه مراجعه کنی او هم ویزه یک ماهه سه‌صد دالر، ویزه پنج ماهه حدود پنج‌صد دالر و ویزه یک ساله چیزی کم هفت‌صد دالر هزینه دارد."

سختگیری پاکستان در صدور ویزا برای افغان‌ها
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

ظاهراً محدودیت بر دریافت ویزای پاکستان بازار کمیشن‌کاران را بیشتر از هر زمانی در افغانستان داغ کرده است.

کمیشن کارانی که به بهای هنگفت قادر به گرفتن ویزای پاکستان به گونۀ مرموز هستند، آن‌هم با دریافت بیش از ۵۰۰ دالر برای هر ویزا.

یکی از کمیشن‌کاران ویزای پاکستان به شرط افشا نشدن هویتش در پیام متنی به رادیو آزادی ادعا کرد که سفارت پاکستان درخواست‌های ویزا را به آسانی قبول نمی‌کند و آنان با دادن پول به مسئولان سفارت زمینۀ صدور ویزا به متقاضیان را فراهم می‌کنند.

بهانه‌تراشی‌های سفارت پاکستان در افغانستان با موجی از انتقادها مواجه شده است.

سمیرا حمیدی، کمپاینر بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل گفته است، گزارش‌هایی مبنی بر فروش ویزای پاکستان در بازار سیاه تا ۸۰۰ تا یک هزار دالر امریکایی به آنان رسیده است.

آرشیف- افغانهای که قصد سفر به پاکستان دارند می خواهند پاسپورت های خود را به مسئول سفارت پاکستان تحویل کنند
آرشیف- افغانهای که قصد سفر به پاکستان دارند می خواهند پاسپورت های خود را به مسئول سفارت پاکستان تحویل کنند

او در صفحۀ توییتر خود نوشته که آنان در مورد ادامۀ محدودیت‌ها و رد ویزا برای متقاضیان افغان از سوی دولت پاکستان شنیده‌اند.

اما با این همه سفارت پاکستان در افغانستان در اعلامیه‌ای گفته که بیشتر درخواست‌های افغانان برای ویزا به دلیل نداشتن دعوت‌نامه و جزئیات اقامت در پاکستان رد می‌شود.

این سفارت تاکید کرده است که دعوت‌نامه‌ها برای متقاضیان دریافت ویزای پاکستان به گونۀ درست با جزئیاتی مانند آدرس، شمارۀ تماس، شمارۀ کارت شناسایی ملی پاکستان یا شمارۀ پاسپورت دعوت کنندۀ افغان باشد.

با سقوط نظام جمهوریت در افغانستان و روی کار آمدن حکومت طالبان، شمار زیادی از همکاران نهادهای غربی در افغانستان برای بیرون شدن از افغانستان به پاکستان مراجعه ‌می‌کنند.

اما به گفتۀ متقاضیان دریافت ویزا، پاکستان روز به روز محدودیت بیشتری بر صدور ویزا وضع می‌کند. آنان از دولت پاکستان می‌خواهند که به درخواست‌های ویزای بیشتری رسیدگی کند.

XS
SM
MD
LG