لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

شکایت دکانداران در کابل؛ شاروالی اخذ مالیه از لوحه های دکان‌ها را افزایش داده است


لوحه های شماری از ادویه فروشی ها
لوحه های شماری از ادویه فروشی ها

شماری از دکانداران در کابل می‌گویند که پس از روی کار آمدن طالبان، شاروالی کابل بر لوحه‌های دکان‌ها نیز مالیه وضع کرده است.

دکانداران در کابل می‌گویند که وضع مالیات بر لوحه‌های دکان‌ها عادلانه نیست و با توجه به وضعیت اقتصادی‌شان، شاروالی باید تصمیم خود را تغییر دهد.

محمدالله که در کابل دکان خوراکه فروشی دارد می‌گوید:

"مسئول ناحیه آمد، اندازۀ لوحه من را گرفت، از یک متر مربع لوحه من ۱۲ هزار افغانی خواست و گفت این مالیات از سال ۱۳۹۶ به این سو است."

احمدالله که در منطقه کوتۀ سنگی دواخانه دارد نیز از این تصمیم شاروالی ناراض است:

"برای ما از طرف ناحیه جلب آمد، از یک لوحه دولتی از ما ۱۳ هزار و ۳۰۰ افغانی مالیات گرفت، از یک لوحه اینقدر مالیات زیاد؟ در نظام قبلی این گونه مالیات نبود."

شاهراه پر رفت و آمد کابل - جلال آباد
شاهراه پر رفت و آمد کابل - جلال آباد

در همین حال شماری از رانند‌گان موترهای مسافربری شاهراه‌ها می‌گویند، در مقایسه با حکومت قبل پول بیشتری به نام زیرساخت، حمل و نقل و شهرداری از آنان گرفته می‌شود.

امید یکی از راننده‌گان موتر کرولا در شاهراه کابل - جلال‌آباد به رادیو آزادی می‌گوید، برای هر بار رفت و برگشت شصت افغانی، صد افغانی برای پارچۀ ایستگاه و ۳۰ افغانی هم شهرداری مالیات می‌گیرد، درحالی که در گذشته در یکبار رفت و آمد ۷۰ افغانی پرداخت می‌کرد.

او می گوید که قیمت تیل به قدری بالا رفته است که نمی‌تواند روزی دو صد یا سه‌صد افغانی درآمد داشته باشد.

"اگر روزی ۳۰۰ یا ۴۰۰ افغانی برایم باقی بماند، یقین داشته باشید که از عید تاکنون سه چهار هزار افغانی به دست نیاورده ام."

رانندگان می‌گویند، با وجود وضع مالیات سنگین، خدمات حکومت طالبان صفر است.

برخی از راننده ها: قیمت تیل به حدی بلند رفته است که حتی نمیتوانیم روزانه ۲۰۰ یا ۳۰۰ افغانی عاید داشته باشیم

شماری از رانندگان موترهای باربری که نخواستند نامشان فاش شود به رادیو آزادی گفتند، نظامیان طالبان در امتداد شاهراه‌ها به گونۀ غیرقانونی از آنان اخاذی می‌کنند.

اما امام‌الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان این ادعاها را رد می‌کند و میگوید:

"از موترهای مسافربری و باری طبق قانون حمل و نقل محصول گرفته می‌شود. از موترهای مسافربری از روی کرایۀ آنان سه درصد محصول گرفته‌ می‌شود. محصول افزایش نیافته بلکه کاهش یافته است. در کنار آن اخاذی‌های غیر قانونی با آمدن امارت ختم شده و اتهامات مطرح شده بی‌اساس است."

تلاش کردیم در بارۀ ادعاهای افزایش مالیات از سوی شاروالی کابل نیز دیدگاه مسوولین شاروالی را داشته باشیم، اما وسیع‌الله ژمنی، مسئول نشرات این شاروالی به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

XS
SM
MD
LG