لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

وزارت داخله طالبان روند توزیع یونیفورم به پولیس خود را آغاز کرده است


پس از انتقادهای پی‌هم مردم از افراد طالبان بخاطر نداشتن یونیفورم، اکنون وزارت داخلۀ حکومت طالبان می‌گوید که روند توزیع یونیفورم را به نیروهای شان در ولایت‌های کابل و کندهار آغاز کرده اند.

نور جلال جلالی، معین این وزارت روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که پس از این با پوشیدن این یونیفورم نیروهای پولیس حکومت و اخلال گران امنیت از هم تفکیک خواهند شد: "این یونیفورم ویژه که شما آن را می‌بینید، این برای افسران، ساتنمنان و محافظان وزارت داخله اختصاص داده شده است. مفاد آن این است که با این کار جلو اخلال گران امنیت گرفته می‌شود."

آقای جلالی خطاب به افراد پولیس‌شان گفت، افرادی که از پوشیدن این یونیفورم خودداری کنند، مجازات می‌شوند.

این در حالیست که پیش از این مردم در گزارش‌های رادیوآزادی در این مورد گفته اند که میان نیروهای طالبان و مردم عام تفاوتی دیده نمی‌شود.

به گفتۀ آنان، این موضوع سبب شده است که مردم آزاری، دزدی و جرایم دیگر افزایش یابد.

اما طالبان همواره این خبر را رد کرده اند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان در این نشست خبری گفت که تا حال تنها حدود بیست هزار یونیفورم آماده شده و این رقم در آینده بیشتر می‌شود: "این یونیفورم در روشنی تعلیم‌نامۀ عسکری مد نظر گرفته شده است، تا حال بیست هزار جوره آماده شده است و توزیع آن در ولایت‌های کابل و کندهار آغاز می‌شود. یادتان نرود که این رقم تا دو هفتۀ دیگر به صد هزار جوره افزایش می‌یابد."

به گفته او، روند توزیع این یونیفورم در سایر ولایات نیز آغاز خواهد شد.

آقای تکور می‌گوید، بوت‌های پولیس‌شان مانند بوت‌های پولیس نظام قبلی خواهد بود.

قابل یادآوریست که همزمان با حاکمیت طالبان در افغانستان، به شمول پولیس ملی، همه نیروهای قوای مسلح افغانستان به شمول امنیتی و دفاعی از هم پاشید. شماری از آنان کشور را ترک کردند و شمار دیگر در داخل کشور خانه‌نشین شده اند.

در این میان گزارش‌های زیادی از کشتار، شکنجه و آزار و اذیت آنان نیز نشر شده، اما طالبان همواره این گزارش‌ها را رد کرده اند.

تا حال شمار دقیق افرادی که طالبان آن‌ها را پولیس خود خطاب می‌کنند، مشخص نیست. اما پیش از این قاری فصیح الدین، لوی درستیز وزارت دفاع طالبان در صحبت با تلویزیون الجزیره گفته بود که در نظر دارند تا یک اردوی ۱۵۰ هزار نفری ایجاد کنند.

شمار نظامیان حکومت پیشین در مجموع ۳۵۰ هزار تن گفته شده بود که بیش از ۱۵۰ هزار تن‌شان مربوط به پولیس بودند.

XS
SM
MD
LG