لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

دهقانان ولسوالی حصه دوم کوهستان کاپیسا: کشت ما با تهدید یک آفت مواجه شده است


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

یک نوع آفت کشت دهقانان ولسوالی حصه دوم کوهستان کاپیسا را با تهدید مواجه کرده است
عبدالرحیم دهقان محلی می‌گوید که مورهای پتدار به مزرعه کوچکش یورش برده و امیدهایش را برای امسال به خاک یکسان کرده اند.


او در ولسوالی حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا زندگی می‌کند.

عبدالرحیم به رادیو آزادی گفت که بارندگی‌های امسال خوشحالش کرده بود، اما حال از آفت طبیعی سخت پریشان شده است: "گندم و جو کشت کردیم. هر سال من در یک زمین زراعتی اگر هفت سیر (۴۹ کیلوگرام) تخم جو کشت می‌کردم بیست الی بیست و دو بوری پنجاه کیلویی جو حاصل می‌گرفتم. اما امسال تمامش به روی زمین ریخته و خوراک مور شده است و تمام گندم‌های من رنگ سفید را بخود گرفته قبل از اینکه به حاصل برسد."

عبدالرحیم بیشتر از یک جریب زمین دارد و درآمد سالانه‌اش کمتر از سه صد هزار افغانی است.
اما به گفته او حال ۲۵۰ هزار افغانی زیان می‌کند.

او از مسئولان محلی طالبان انتقاد می‌کند: "انتقاد من از ریاست زراعت کاپیسا این است که چرا از ضایع شدن محصولات دهقانان جلوگیری نمی‌کند تا دهقانان حاصل خوب بگیرند."

تنها عبدالرحیم تاوان نکرده است. بلکه مورها به زمین‌های بسیاری از دهقانان محلی در بخش‌های مختلف کاپیسا هجوم آورده اند.

توره خان: برگ گندمم را خورد، کچالو، پیاز، رومی و شفتل همه را مور خورد.

یکی از آنان توره خان پنجاه ساله است که در ولسوالی کوهبند کاپیسا نگران اوضاع شده است: "بیست جریب زمین را گندم کشت کرده ام، اما باورم نمی‌شود که دوصد سیر گندم (یک هزار و چهارصد کیلوگرام گندم) حاصل بدهد ولی در گذشته پنج خروار و شش خروار گندم حاصل می‌گرفتم."

او به رادیو آزادی بیشتر گفت: "مور پتدار دانه‌های گندمم را خورد. حتی برگ گندمم را خورد، کچالو، پیاز، رومی و شفتل همه را مور خورد. در حکومت قبلی برای ما دوا کمک می‌شد، تخم اصلاح شده کمک می‌شد و همچنان برای ما کود کیمیاوی داده می‌شد. اما حالا که مراجعه می‌کنیم به ریاست زراعت، هیچ‌کس به ما کمک نمی‌کند."

مور پتدار یک نوع حشرهٔ سبز رنگ است که در بدنش موی دارد.

مولوی روح الله روحانی رئیس اداره زراعت طالبان در ولایت کاپیسا به رادیو آزادی گفت که در برخی از بخش‌ها دوا پاشی کرده اند که مور از بین برود، اقدامی که قناعت خاطر دهقانان محلی را برآورده نکرده است.

امرالله محمدی: این مور بر علاوه از اینکه برای زراعت مضر است به انسان‌ها و حیوانات هم صدمات زیاد می‌رساند.

امرالله محمدی متخصص امور زراعت است. او به رادیو آزادی می‌گوید که مور پتدار یک آفت مضر است هم برای نباتات و هم برای انسان‌ها: "این حشره از برگ نباتات تغذیه می‌کند. این مور به رنگ‌های مختلف پیدا می‌شود. هرگاه به بدن انسان و یا حیوان به تماس شود باعث حساسیت شدید می‌گردد. بر علاوه از اینکه برای زراعت مضر است به انسان‌ها و حیوانات هم صدمات زیاد می‌رساند."

این متخصص زراعت به این باور است که به دلیل نبود افراد مسلکی در اداره تحت حاکمیت طالبان، به مشکلات دهقانان رسیدگی نمی‌شود: "خواهش و تقاضای من این است که در بست هایی که به مسلک و تخصص نیاز است، لطفاً افراد متخصص، دانا و با تجربه و اهل مسلک را استخدام بکنند."

کاپیسا از ولایت‌های شمال کابل است که بیشتر جمعیت آن پیشه دهقانی دارند.

حالا شماری از آنها مانند توره خان می‌گویند که کاهش و نابود شدن حاصلات‌شان به اثر هجوم مور به مشکلات فقر اقتصادی در این ولایت می‌افزاید.

دُر محمد یکی دیگر از این دهقانان ولایت کاپیسا گفت: "کشت و زراعت کاپیسا جو و گندم خسارمند شد. مور خوردش و بعداً مرض محصولات ما را از بین برد. ریاست زراعت ما باید در این مورد بررسی کند. قیمت کود کیمیاوی بلند است باید قیمت کود پایان آورده شود. دهقان چه کار کند که یک سیر گندم هم حاصل نمی‌گیرد."

XS
SM
MD
LG