لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

نشریۀ "واشنگتن ایگزمینر" ایالات متحدۀ امریکا بر گزارش تازه سرمفتش ویژۀ امریکا برای افغانستان تبصره نوشته است. گزارشی که در آن گفته شده محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان هنگام بیرون شدن از کشور با خود حدود ۱۷۰ میلیون دالر را نبرده است، ادعایی که در نخستین روزهای حاکمیت طالبان مطرح شده بود.

به نوشتۀ نشریه، سرمفتش ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش تازه‌اش نگاشته است هنگامی که طالبان به کابل آمدند، آقای غنی، نخست بانو و مقام‌های دیگر که از ارگ با هلیکوپترها بیرون شدند، در حدود پنج صدهزار دالر را با خود برده اند، مبلغی که کمتر از آن‌چه است که در روزهای نخست سقوط کابل ادعا شده بود.

در بخشی از مقالۀ واشنگتن ایگزمینر آمده است که محمدظاهر اغبر سفیر افغانستان در تاجیکستان در روزهای نخست ادعا کرده بود که آقای غنی ۱۶۹ میلیون دالر بیت المال را دزدیده است اما اکنون گزارش سیگار نشان می‌دهد که دزدیدن این مقدار پول و انتقال آن با هلیکوپترها کار آسانی نیست.

این چرخ‌بال‌ها در پانزدهم ماه اگست سال ۲۰۲۱ دو هفته پس از شدت گرفتن حمله‌های طالبان در برابر نیروهای نظامی افغان رئیس جمهور و شماری از مقام‌های دیگر را از ارگ به برون از کشور انتقال دادند.

به نوشتۀ نشریه، مورال و قصد نظامیان افغانستان پس از آن ضعیف شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی با امضای توافقنامه‌یی با طالبان در دوحه توافق کرد و این را نیز پذیرفت که کل نیروهای امریکایی در جریان چهارده ماه از افغانستان بیرون شوند. بر بنیاد گزارش سیگار این توافقنامه را ادارۀ جو بایدن نیز تأیید کرد.

هرچند از حاکمیت طالبان بر افغانستان در حدود ده ماه می‌گذرد اما تاکنون هیچ کشوری در جهان آنان را به رسمیت نشناخته است.

روزنامۀ گاردین، چاپ بریتانیا، در بارۀ سفر یکی از مقام‌های این کشور به افغانستان نگاشته است که هدف این سفر بررسی وضعیت بشری افغانستان گفته شده است.

بر بنیاد نوشتۀ روزنامه، دیوید لمی وزیر متبادل حزب مخالف برای وزارت خارجه برای دریافت معلومات دست اول دربارۀ وضعیت بشری در افغانستان پس از حاکمیت طالبان، به افغانستان سفر کرده است.

در بخشی از این نوشته آمده است که لمی این سفر را برای جلب توجه جهان به بحران بشری جاری در افغانستان کرده است، زیرا بر بنیاد گفته‌های سازمان ملل متحد بیش از نیمی از مردم افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

به نوشتۀ گاردین نزدیک به هفت صد هزار تن در سال ۲۰۲۱ به علت درگیری‌ها در افغانستان بی‌جا شده اند و شمار کسانی که از ایران و پاکستان دوباره به افغانستان آمده اند در حدود یک میلیون تن گفته شده است.

این مقام بریتانیایی با خانواده‌های بی‌جا شده نیز خواهد دید_خانواده‌هایی که به کمک‌های بشری نیاز دارند.

هرچند شماری از سازمان‌های جهانی به شمول سازمان ملل متحد وضعیت بشری را در افغانستان بحرانی خوانده اند اما طالبان گفته اند که آنان تلاش دارند با به دست آوردن کمک‌ها از کشورهای مختلف خانواده‌های نیازمند را کمک کنند.

XS
SM
MD
LG