لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

وزرای خارجه ایران و هند: حکومت همه شمول در افغانستان ایجاد شود


حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران
حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران

دهلی نو و تهران بر نیاز ایجاد یک دولت و سیستم سیاسی همه شمول در افغانستان تاکید کردند.

حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران و اس جی شنکر، وزیر خارجهٔ هند در دیدار تازه‌ شان در هلی نو گفته اند، برای بیرون رفت از بحران کنونی اقتصادی افغانستان نیاز است که در این کشور یک سیستم سیاسی ایجاد شود تا از همۀ مردم افغانستان نمایندگی کند.

در اعلامیۀ منتشر شده از سوی وزارت خارجهٔ هند آمده است: "هر دو وزیران به شمول افغانستان در مورد مسایل جهانی و منطقه‌ای بحث کردند، برای رسانیدن کمک‌های بشری به مردم و حمایت از افغانستان صلح‌آمیز، امن و با ثبات بر ایجاد یک سیستم سیاسی همه شمول که مردم افغانستان از آن نمایندگی کنند تاکید کردند."

در این اعلامیه نگاشته شده است، در این دیدار بر گسترش بندر چا‌بهار با کار مشترک تاکید شد که به اساس اعلامیه، برای افغانستان و آسیای مرکزی مهم دانسته شده است.

هر چند ایران و هند تا هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناختند، اما مقام‌های هر دو کشور هر از گاهی به افغانستان سفر می‌کنند و با مقام‌های طالبان دیدار می‌کنند.

نزدیک به یک هفته پیش یک هیئت وزارت خارجهٔ هند به کابل سفر کرد که به گفته وزارت خارجهٔ هند، در دیدار شان با مقام‌های طالبان بر رسانیدن کمک‌های بشری و شفافیت در آن گفتگو کرده اند.


پیش از این، مقام‌های ایرانی نیز به افغانستان سفر کرده‌اند و همین‌طور مقام‌های طالبان نیز به ایران سفرهای داشته اند.

هند و ایران پیش از این نیز خواستار ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان شده‎‌اند.

ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان یکی از شرایطی است که جامعهٔ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان مطرح کرده است.

اما طالبان حکومت‌ شان را همه شمول می‌دانند و می‌گویند، در چارچوب آن از همه اقوام وجود دارد.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "حکومت فعلی همه شمول است، نمایندگان همه اقوام در آن وجود دارد و امارت اسلامی تلاش‌های دیگر را نیز در این عرصه انجام می‌دهد تا دیگر هم این بخش را تقویه و کامل کند و این که در مورد کمک‌ها با مردم افغانستان گفتگو شده است، قابل استقبال است. به شمول چابهار همه دهلیز‌های تجارتی که زمینهٔ کمک برای مردم افغانستان را مهیا می‌سازد، یک پیشرفت خوب است و ما از آن استقبال می‌کنیم."

طالبان پیش از این نیز حکومت‌شان را همه شمول دانسته، اما گفته بودند که زیر نام حکومت همه شمول به مقام‌های پیشین در قدرت سهم نخواهند داد.

نزدیک به ۱۰ ماه از آغاز حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تا به حال هیچ یک از کشور‌های جهان حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته‌اند.

XS
SM
MD
LG