لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

جان سوپکو: در مورد چگونه‌گی مصرف پول های نقد که به افغانستان فرستاده می‌شود٬ نگرانیم


 جان سُوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان
جان سُوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان٬ جان سوپکو٬ می گوید در مورد چگونگی مصرف پولهایی در افغانستان نگرانی دارد که ملل متحد به هدف مصارف و تهیه کمک ها به نیازمندان به افغانستان انتقال میدهد.

بعد از آنکه طالبان در ۲۴ اسد سال گذشته قدرت را در افغانستان بدست گرفتند روابط افغانستان با سیستم های بانک جهانی قطع شد که در نتیجه آن امداد کشورهای کمک دهنده و موسسات خیریه که به افغانستان میفرستند٬ نقدا به این کشور ارسال میشود.

آقای سوپکو در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در پاسخ به این سوال که آیا طالبان از این پولها بخاطر اهداف خوداستفاده نخواهند کرد٬ گفت :

«شما به موضوع خوبی اشاره کردید. ما در این مورد نگرانی داریم. یکی از وظایف ما همین است که بر پولهای که از سوی مالیه دهنده گان امریکائی به عنوان کمک بشری به مردم افغانستان پرداخت میشود نظارت کنیم. ما دراین مورد با مقامات ملل متحد صحبت کرده ایم که چگونه از این پولها محافظت می کنند. من امیدوار هستم که این پولها درست مصرف شوند ، ولی اطمینان در این مورد مشکل است زیرا سیگار در افغانستان حضور ندارد.»

در این اواخر ملیون ها دالر پول نقد ازسوی سازمان ملل به افغانستان انتقال داده شده و به بانک مرکزی این کشور تحویل داده شده است.
در این اواخر ملیون ها دالر پول نقد ازسوی سازمان ملل به افغانستان انتقال داده شده و به بانک مرکزی این کشور تحویل داده شده است.

انتونیو گوتیریش سرمنشی ملل متحد یک و نیم ماه قبل به خبرنگاران گفت که نبود پول نقد درافغانستان می تواند سبب سقوط اقتصاد این کشور شود و از این رو این سازمان فرستادن پول نقد را توسط طیاره به
افغانستان آغاز کرده است.

سازمان ملل متحد تا زمان این سخنرانی آقای گوتیریش در ۲۶ اپریل٬ ۵۰۰ میلیون دالربه افغانستان فرستاده بود، ولی سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان جان سوپکو در مصاحبه با رادیوآزادی به این موضوع هم اشاره نمود که چون سیگار در افغانستان حضور ندارد٬ این اداره به اساس تجارب سازمان ملل متحد در این کشور اجراآت می کند.

XS
SM
MD
LG