لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی خواهان از سرگیری همکاری های ایران شد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

رافائیل گراسی رئیس اداره بین المللی انرژی اتومی دیروز در ویانا در یک کنفرانس خبری گفت اقدام ایران برای دور کردن کمره های امنیتی از تاسیسات اتمی٬ چالش بزرگی در مسیر فعالیت این اداره در ایران ایجاد میکند.

نظر به خبرها٬ ایران ۲۷ کمره نظارتی را از تاسیسات مختلف اتومی این کشور دور کرده است.

آقای رافیل گفت اگر موافقت در مورد جابجا شدن دوباره این کمره ها در ظرف سه تا چهار هفته حاصل نشود ضربه کشنده بر احیای موافقتنامه اتومی بین ایران و قدرتهای بزرگ وارد خواهد شد.

گراسی گفت با دور کرده شد این ۲۷ کمره در حدود ۴۰ کمره دیگر اداره بین المللی انرژی اتومی برای نظارت تاسیسات مختلف ایران می ماند از جمله در تهران، ناتانز و اصفهان.

هرچند ایران دور کردن ۲۷ کمره را رسمآ تصدیق نکرده اما رسانه های دولتی این کشور به روز پنجشنبه تصاویری را نشان دادند که فعالیت کمره ها قطع میشوند.

قبل از این آقای گراسی ایران را بخاطری مورد انتقاد قرار داده بود که از دادن معلومات در مورد پیدا شدن عناصر نا معلوم اتومی در سه نیروگاه اتمی این کشور خود داری کرده بود.

رافائیل گراسی رئیس اداره بین المللی انرژی اتومی
رافائیل گراسی رئیس اداره بین المللی انرژی اتومی

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفت ایران باید با اداره بین المللی انرژی اتومی همکاری کند و معلومات قابل اعتماد تخنیکی را با این اداره شریک بسازد.

ایران و قدرت های بزرگ جهانی در سال ۲۰۱۵ پیمان اتومی را امضا کردند

آقای بلینکن افزود مذاکرات در مورد پیمان اتومی ایران با قدرتهای بزرگ تنها در زمانی به نتیجه میرسد که ایران از تقاضا های فرعی صرف نظر کند.

ایران و قدرت های بزرگ جهانی در سال ۲۰۱۵ پیمان اتومی را امضا کردند که طبق آن برنامه های اتومی ایران محدود میشود و از سوی دیگر تحریم های اقتصادی جهانی بر ایران کاهش می یابد.

اما رئیس جمهور پیشین امریکا دونالد ترمپ کشورش را از این پیمان خارج کرد و فعالیت های اتومی ایران هم بیشتر شد.

هم اکنون تلاشها جریان دارد که این پیمان از نو احیا شود.

XS
SM
MD
LG