لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

برخی جوانان: علاقمندی ما نسبت به مطالعه کمتر شده است


آرشیف - یکی از کتاب فروشی های شهر کابل
آرشیف - یکی از کتاب فروشی های شهر کابل

شماری از بانوان جوان می‌گویند، با وضع محدودیت از سوی طالبان و مسدود شدن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، علاقمندی‌شان نسبت به مطالعه کم تر شده است.

فریدۀ ۱۷ساله دانش آموز صنف دوازدهم یکی از مکتب‌ها در شهر کابل است.

او می‌گوید، پس از آمدن طالبان از درس و مطالعه دور شده و حالا شوق و علاقه‌اش نسبت به کتاب‌خوانی کمتر شده است: "من بر علاوۀ کتاب‌های مکتب همیشه کتاب‌های دیگری را نیز مطالعه می‌کردم و اوقات بیکاری را در خواندن کتاب‌های مختلف سپری می‌کردم، اما از اینکه مکاتب به روی ما بسته شد، من دیگر هیچ علاقه‌ای به کتاب‌خوانی هم ندارم."

او می‌گوید، همانند او شماری زیاد از صنفی‌هایش که قبلاً با وی یکجا به کتابخانۀ مکتب می‌رفتند و کتاب مطالعه می‌کردند، نیز نسبت به خواندن کتاب کم علاقه شده و دچار مشکلات اقتصادی شده اند.

این در حالیست که کانون فرهنگی علامه فیضانی به روز یک‌شنبه نمایشگاه سه روزۀ کتاب را در شهرنو کابل برگزار کرده است.

به گفتۀ مسئولان این کانون فرهنگی، در این نمایشگاه حدود ۳۰۰۰ جلد کتاب مختلف به نمایش گذاشته شده و حتی با تخفیف و قیمت کمتر به مشتریان عرضه می‌گردد.

خلیل الله ناصری، مسئول کمیتۀ جوانان کانون فرهنگی علامه فیضانی در مورد هدف از برگزاری این نمایشگاه به رادیوآزادی گفت: "ما می‌خواهیم که جوانان تشویق به مطالعه شوند و خود را سرگرم مطالعه بسازند. بخاطری که آیندۀ مملکت وابسته به همین جوانان است. بناءً ما این نمایشگاه را برای سه روز برگزار کردیم."

او گفت که شمار بازدید کنندگان این نمایشگاه در روز نخست کمتر بوده است.

این در حالیست که حدود دو هفته قبل سه تن از بانوان زیر نام "تیم دختران شمال" نمایشگاه خیابانی کتاب را به مناسبت هفتۀ کتاب در منطقۀ خیرخانۀ کابل راه اندازی کرده بودند.

برگزاری نمایشگاه خیابانی کتاب در منطقه خیرخانه شهر کابل
برگزاری نمایشگاه خیابانی کتاب در منطقه خیرخانه شهر کابل

برگزار کنندگان این نمایشگاه هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ کتاب خوانی و رسانیدن پیام‌شان برای محروم نکردن زنان از حقوق‌شان خوانده بودند.

از سوی دیگر شماری جوانانی که علاقمند کتاب‌خوانی و مطالعه بودند، می‌گویند، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان فقر و بی‌کاری در کشور افزایش یافته و آنان توان خرید کتاب را ندارند و تنها برای پیدا کردن لقمه نانی برای خانواده‌های‌ شان تلاش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG