لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۷

طالبان: کمپاین تخریب کشتزارهای بنگ و کوکنار در فراه آغاز شده است


 آرشیف
آرشیف

حکومت محلی طالبان در ولایت فراه از آغاز کمپاین تخریب کشتزارهای بنگ و کوکنار خبر می‌دهند.

کشت‌زارهای بنگ در ولسوالی خاک سفید ولایت فراه موقعیت دارند.

شماری از دهقانان این مزارع به رادیو آزادی می‌گویند پیش از فرمان رهبر طالبان در مورد منع کشت مواد مخدر این زمین‌ها را تخم بنگ پاشیده بودند.

یک دهقان: نیت ما این بود زمانیکه آرامی شود این‌ها را دوباره تخریب و بجایش جواری بکاریم

یکی از آنها که به دلایل امنیتی خواست نامش گرفته نشود گفت: "ما پیش از فرمان امیرالمومنین این ها را کشت کرده بودیم. نیت ما این بود زمانیکه آرامی شود این‌ها را دوباره تخریب و بجایش جواری بکاریم پس حالا که آنان امر کنند گندم می‌کاریم.
"بلی خوشحالیم که خداوند کوکنار را گم کند. پیام من به دیگران این است که آنان هم این کشت را تخریب و گم کنند."

مسئولان حکومت محلی طالبان در فراه می‌گویند در جریان این کارزار ۳۰ جریب زمین بنگ کشت شده را در ولسوالی خاک سفید این ولایت تخریب کردند و این کارزار در ولسوالی های دیگر نیز ادامه دارد.

عارف عدیل سخنگوی فرماندهی‌ پولیس حکومت طالبان در فراه می‌گوید آنان برای عملی ساختن فرمان رهبر شان این کارزار را راه اندازی کردند. ملا هبت‌الله رهبر طالبان چندی پیش کشت کوکنار و دیگر گیاه‌های نشه‌آور را ممنوع کرد.

این فرمان ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر حکومت طالبان در مورد کشت کوکنار ۱۴ حمل امسال توسط ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت او با رسانه‌ها شریک ساخته شد.

در این فرمان رهبر حکومت طالبان همچنان تولید، خرید و فروش و صادرات و واردات مواد نشه‌آور گونه‌گون ممنوع شده.

یک ماه بعد از صدور این فرمان رهبر حکومت طالبان، اداره سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان يا (سیگار) در یک گزارش گفت پالیسی حکومت طالبان در مورد منع کشت کوکنار روشن نیست و این مسئله سبب رونق بازار فروش تریاک در جنوب افغانستان شده است.

سیگار در گزارش سه ماهه خود که آن زمان به کانگرس امریکا فرستاده بود، همچنان گفته بود، دهقانان در افغانستان زمستان سرد و خُشک سالی شدید را پشت سر می‌گذارنند، در چنین یک حالت منع کشت کوکنار را خیلی عملی نمی‌کنند.

با این حال عارف عدیل سخنگوی پولیس فراه گفت افرادی که مانع عملی کردن این فرمان شوند با برخورد قانونی طالبان مواجه خواهند شد

او به رادیو آزادی گفت:" در ولسوالی‌های مختلف ولایت فراه از جمله ولسوالی های پشت رود، خاک سفید، بالا بلوک و فراه رود و همچنان تمامی نقاطی که بنگ کشت شده بود خوشبختانه از طرف نیروهای امنیتی، کشفی و دفاعی از بین برده شد."

او افزود آنان مزارع کوکنار را هم در برخی ولسوالی‌های این ولایت تخریب کردند.

سخنگوی فرماندهی پولیس حکومت طالبان در فراه گفت این کارزار تا زمانی که کشت بنگ در فراه کاملاً محو شود، ادامه خواهد داشت.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هم چندی پیش به رادیو آزادی گفته بود، تلاش می‌کنند تا در بخش کشت بدیل به دهقانان کمک و همکاری کشورهای را جلب کنند که بیشترین آسیب را از ناحیه کشت کوکنار و تولید مواد مخدر دیده اند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان هم در گفت‌وگو با رادیو آزادی بر عملی کردن فرمان رهبر شان در مورد جلوگیری از کشت، تولید، خرید و فروش، قاچاق مواد مخدر تاکید کرد:
" کشت مواد مخدر یا نشه آور، قاچاق و کاروبار به هر گونه‌ای بند است ما در این بخش الحمد الله دستاورد های خوبی هم داریم در این مورد کار عملاً جریان دارد و فرمان امیرالمومنین است."

او اما در مورد دستاوردهای وزارت داخله حکومت طالبان در این زمینه به رادیو آزادی جزئیات نداد.

حکومت طالبان در حالی دست به تخریب کشتزارهای کوکنار و بنگ می‌زند که طالبان پیش از حاکمیت دوباره در افغانستان بارها از سوی نهادهای بین‌المللی متهم به تمویل منابع مالی خود از طریق مواد مخدر شده بودند.

XS
SM
MD
LG