لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

رحمت الله زاهد استاد پوهنتون کنر: طالبان از وظیفه برکنارم کردند


رحمت الله زاهد استاد پوهنتون کنر
رحمت الله زاهد استاد پوهنتون کنر

رحمت الله زاهد، استاد پوهنتون کنر ادعا می‌کند که از سوی طالبان از وظیفه برکنار شده است.

آقای زاهد مدعی است که رهبری پوهنتون یاد شده تحت مدیریت طالبان او را به اتهام نوشته‌های در مورد تخریب نظام در فیسبوک از کار برکنار کرده است، آنچه که او آن را حقیقت نمی‌داند.

او در مورد بیشتر گفت: "آن چیزی که با نظام آن‌ها در مخالفت باشد نه در صحبت‌هایم است و نه هم در نوشته‌هایم، آن‌ها به خاطر بهانه آوردن و اینکه به چشم مردم خاک بزنند در مورد پُست من وضاحت دادند. این همه تهمت و دروغ است، رسانه‌های اجتماعی من بررسی شوند، تخریب چه معنا است، زمانی که یک چیزی درست نباشد اصلاح کردن آن لازم است و نقد کردن حق ما است."

آقای زاهد می‌گوید، رهبری پوهنتون او را بدون هیچ اطلاع و یا جلسه‌‌‌یی از کار برکنار کرده است.

او می‌گوید، اگر حکومت طالبان جلو چنین وضعیت را نگیرند، بیشتر استادان کار شان را ترک کرده و از کشور فرار خواهند کرد.

از سوی هم هجرت‌الله اختیار، استاد پوهنتون ننگرهار که به تازگی به امریکا رفته است، در متنی در صفحهٔ فیسبوکش وضاحت داده است که برایش اجازهٔ رفتن و تدریس به پوهنتون داده نمی‌شد.

او نگاشته است، زمانی که در ماه حمل سمسترهای جدید آغاز می‌شد و به خواست مقام‌ها برایش مضمونی داده نشد و برایش خبر دادند که به پوهنتون نرود.

آقای اختیاری افزوده است، پس از آن در تلاش یافتن راهی برای بیرون شدن خود و خانواده‌اش از کشور شده است.

رادیو آزادی کرد تا در این مورد دیدگاه وزارت تحصیلات عالی طالبان را داشته باشد، اما احمد تقی، سخنگوی این وزارت به تماس‌های مکرر رادیو آزادی پاسخ نداد.

این در حالیست که چندی پیش سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته بود، استادانی که در ادارات نظام گذشته کار کرده‌اند، حق ترفیع را نخواهند داشت – این اظهارات واکنش‌های استادان پوهنتون را برانگیخته بود و از طالبان خواسته بودند که بر تعهدات‌شان در مورد عفو عمومی عمل کنند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرده بود که آن‌ها تلاش می‌کنند تا حقوق همۀ شهروندان افغانستان را تامین و بر وعده‌های‌شان عمل کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

این در حالیست که پیش از این به گزارش بی بی سی، نزدیک به دو صد استاد از ولایات هرات، بلخ و یک ولایت دیگر شمالی کار‌های‌شان را ترک کردند و از کشور بیرون شدند.

پیش از این شماری از دانشجویان در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرده بودند که بیشتر استادان‌شان کار‌های شان را ترک کردند و از همین رو به علت کمبود استاد برخی از مضامین‌شان تدریس نمی‌شوند.

XS
SM
MD
LG