لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

انفجارها و حملات مسلحانه در نقاط مختلف افغانستان ۳ کشته و ۱۷ زخمی برجای گذاشت


روز یکشنبه (۲۲ جوزا) موترهای رنجر طالبان در ولایت‌های کنر و بدخشان هدف حملات انفجاری قرار گرفتند.

مقام‌های طالبان به رادیو آزادی تایید کردند که در انفجار دیروز یکشنبه بر موتر رنجر در ولایت کنر، یک نظامی‌ شان کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. در رویداد مشابه در بدخشان نیز یک نظامی طالبان زخمی شده است.

در ناحیه سوم شهر کندز هم غیرنظامیان هدف ماین انفجاری قرار گرفتند که در نتیجه چهار تن زخمی شدند.

در همین حال انفجار بر موتر حامل کارمندان میدان هوایی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در مزارشریف نیز جان دو کارمند این میدان را گرفت و شش تن دیگر را زخمی کرد.

در همین حال جبهۀ مقاومت ملی که علیه طالبان سلاح به دست گرفته، مدعی شده که روز گذشته بر یک پاسگاه طالبان در حصارک پنجشیر حمله کرده که در نتیجه دست کم ۱۳ طالب کشته شده اند.

اما طالبان این ادعا را رد کرده و یک‌بار دیگر ادعا می‌کنند که هیچ مقاومت مسلحانۀ فزیکی در افغانستان علیه آنان وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: "هیچ‌کس نمی‌تواند علیه ما شورش کند یا مزاحمت ایجاد کند. ما در سراسر کشور علیه آن فتنه‌گرانی که مردم را به ناامنی در افغانستان تحریک می‌کنند یا امنیت مردم را تهدید می‌کنند، اقدام ما علیه آنان بسیار جدی و قاطع است."

با وجود این ادعاها، طالبان روز شنبه تایید کردند که نیروهای ویژۀ استخبارات آنان به یک مرکز تمویل، تجهیز و آموزش داعش در ولسوالی تالقان ولایت تخار حمله کرده و هشت تن را به شمول یک فرمانده آنان بنام یونس ازبکستانی کشته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز صبح امروز در حساب توییتر خود نوشت که نیروهای ویژۀ آنان ناوقت دیروز یکشنبه عملیاتی را علیه داعش در ولسوالی بگرامی کابل راه اندازی کردند.

آقای مجاهد در این عملیات کشته شدن یک تن به شمول یکی از فرماندهان داعش بنام یوسف را تأیید کرد و مدعی شده که یکی از افراد مسلح داعش به ‌نام محمد آغا را نیز بازداشت کرده‌اند.

صافی: فکر نمی‌کنم که طالبان به‌تنهایی تهدید داعش را کم کنند

اما بشیر صافی، آگاه مسایل امنیتی می‌گوید، از این وضعیت مشخص است که تلاش طالبان برای مهار داعش ناکام است: "فکر نمی‌کنم که طالبان به‌تنهایی به دلیل نداشتن ارادۀ سیاسی و اختلافات میان شبکۀ حقانی و طالبان و نبود معلومات تاکتیکی و استخباراتی، بتوانند تهدید داعش را کم کنند یا از بین ببرند."

آقای صافی می‌افزاید، طالبان به داعش به عنوان یک گروه کوچک می‌بینند که این اشتباه است و برای جلوگیری از ناامنی یک مانع بزرگ است.

پیش از این همچنان شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از فعالیت القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از ادامۀ ناامنی‌ها در این کشور هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG