لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

اتاق تجارت و سرمایه گذاری: روسیه تعرفه های گمرگی بر صادرات افغانستان را لغو کرد


عکس جنبۀ تزینی دارد
عکس جنبۀ تزینی دارد

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان اعلام کرد که روسیه تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای صادراتی افغانستان را لغو کرده است.

محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که اتشه تجارتی سفارت روسیه در نشستی که هفته پیش با سرمایه گذاران و تاجران افغان داشت این تصمیم را گرفت: "آنها به ما این اطمینان را دادند که جمهوریت روسیه تمام محصولات را بر صادرات افغانستان معاف کرده است این یک خبر خوب است"

به گفته او فهرست کالاهایی که قرار است به روسیه صادر شود، به زودی منتشر خواهد شد و پس از تکمیل فهرست، روند لغو تعرفه گمرکی صادرات افغانستان به روسیه آغاز خواهد شد.

آمار این اتاق نشان می‌دهد که صادرات افغانستان به روسیه به دلیل تعرفه های گمرکی بالا در این کشور به شدت کاهش یافته است.

این در حالیست که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در کنار دیگر سکتورها بخش تجارتی و سرمایه گذاری نیز با مشکل روبرو شد و روند عادی صادرات به کشورهای جهان برای مدتی به‌ هم خورد.

اما حکومت طالبان پس از گذشت حدود شش ماه آهسته آهسته داد و ستد تجارتی را با کشورهای مانند پاکستان، چین، هند و برخی کشور های دیگر به شکل ابتدایی آن دوباره آغاز کرد.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی به این باور استند که با توجه به وضعیت این اقدام روسیه در بخش تجارتی موثر مواقع می‌شود.

عبدالله واحدیار یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت: "مواد که در حال حاضر کمبود آن احساس می‌شود و این کشور به آن ضرورت دارد مواد ارتزاقی است که روسیه یک کشور بزرگ صادر کننده آن است، به همین گونه برای روسیه در بخش صادرات مواد خام افغانستان یک منبع خوب است پس روابط میان این کشورها به هر اندازه که بیشتر می‌شود به نفع افغانستان و کشورهای منطقه است."

اما به باور آگاهان اقتصادی اگر در این داد و ستد تحریم‌های جهانی وضع شده بر روسیه به‌خاطر تجاوز بر اوکراین دور زده شود، این کار می‌تواند به زیان افغانستان تمام شود.

به اساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، کشمش، کچالو و پیاز از جمله محصولات صادراتی افغانستان به روسیه است.

قابل یاد آوریست که در زمان حکومت جمهوریت تولیدات مختلف افغانی به بازارهای جهانی و کشورهای همسایه صادر می‌شد.

باز هم به اساس معلومات ارائه شده از سوی مقام های حکومت جمهوریت عواید سالانه افغانستان از رهگذر صادرات به یک میلیارد دالر افزایش یافته بود چیزی که در دوران حاکمیت طالبان آسیب دیده و با چالش روبرو شد.

XS
SM
MD
LG