لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

زلنسکی: اوکراین به سلاح های مدرن ضد راکت نیاز دارد


سیستم راکتی"هایرماس" که توسط ایالات متحدۀ امریکا به اوکراین وعده داده شده
سیستم راکتی"هایرماس" که توسط ایالات متحدۀ امریکا به اوکراین وعده داده شده

با وصف مقاومت شدید نیروهای اوکراینی که متحمل خسارات سنگین در جنگ های چند هفته‌ای برای حفظ شهر کلیدی سیویرودونتسک در شرق این کشور شده‌اند، نیروهای روسیه کنترل اکثر مناطق این شهر را در دست دارند.

روسیه به نیروهای اوکراینی که در فابریکۀ مواد کیمیاوی آزوت در شهر سیویرودونتسک محاصره شده اند، گفته که امروز( 15 جون) اسلحه شان را به زمین بگذارند و متعهد شده که یک "دهلیز بشری" را برای افرادی باز کند که در این فابریکۀ مواد کیمیاوی پناه گرفته اند.

اما نیروهای اوکراینی این کار را نکرده و به پیشنهاد مسکو هنوز پاسخ نداده اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ناوقت شب گذشته اش گفت، اکنون اوکراین به سلاح های مدرن ضد راکت نیاز دارد و هیچ توجیهی هم برای کشورهای متحد در تاخیر تحویلدهی آن وجود ندارد:

"با وجود اینکه تعداد راکت‌های مدرنی که روسیه در اختیار دارد، با هر روز جنگ در حال کاهش است، اما اوکراین هنوزهم به چنین سیستم‌های دفاع هوایی نیاز دارد. روسیه هنوز به اندازه کافی راکت های از نوع شوروی دارد که حتی خطرناک‌تر هستند. تعداد آنها بسیار است، دقت کمتر دارد و تهدیدات بیشتری را متوجه تاسیسات ملکی و ساختمان های مسکونی می کند."

زلنسکی همچنان گفته که اوکراین شاهد "ضایعات دردناک" در منطقه خارکیف در شرق شهر کیف پایتخت این کشور است، جایی که روسیه پس از عقب رانده شدن، تلاش می کند موقعیت نیروهایش را تقویت کند.

آنا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین نیز گفته که نیروهای این کشور صرف 10 درصد تسلیحاتی را که از غرب برای کمک در مبارزه با تهاجم روسیه درخواست نموده اند، دریافت کرده اند.

در این حال به گفته مقامات دفاعی ایالات متحدۀ امریکا، انتظار می رود که امروز(15 جون) ده ها وزیر دفاع از کشورهای گروه تماس دفاعی با اوکراین در شهر بروکسل قبل از نشست دو روزه ای وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو، در مورد تحویلدهی تسلیحات بیشتر به اوکراین گفتگو کنند.

به گفته مقامات، قرار است لوید استین وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا، مذاکرات این گروه متشکل از 50 کشور را رهبری کند.

ناتو برای جلوگیری از دخالت نظامی این پیمان در جنگ بین اوکراین و روسیه، رسماً در گفتگو های گروه تماس دفاعی با اوکراین شرکت نمی کند.

با توجه به اینکه منطقۀ لوهانسک با شهر کلیدی آن سیویرودونتسک، تقریباً به طور کامل در دست روسیه است، یک مقام ارشد ناتو به شبکۀ خبری سی ان ان(CNN) گفته که جنگ در اوکراین به مرحلۀ بحرانی آن رسیده است

XS
SM
MD
LG