لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

امریکا: صدور ویزای "اس‌آی‌وی" برای افغان‌ها تسریع می‌شود


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

ایالات متحده امریکا می‌گوید که روند صدور ویزا را برای افغان‌هایی که با آنان در افغانستان کار کرده اند، تسریع می‌کند.

یک افغان که به دلایل امنیتی نمی خواهد نامش را بگوید و پنج سال به‌عنوان مترجم برای نیروهای امریکایی در ولایات مختلف افغانستان کار کرده می‌گوید که علی‌رغم اینکه در برنامه ویزای مهاجرت ویژه امریکا (اس‌آی‌وی) شامل گردیده، در افغانستان باقی مانده‌ و با چالش‌های امنیتی و اجتماعی زیادی مواجه است.

خواست من از آنان (امریکا) این است که کارهای ما هرچه زودتر معلوم شود

او به رادیو آزادی گفت: "حالا در افغانستان هستم، شانس من معلوم نیست، کار و روزگار نیست. تحولات سیاسی که آمد همه چیز صفر شد. خواست من از آنان (امریکا) این است که کارهای ما هرچه زودتر معلوم شود و سرنوشت من و خانواده‌ام مشخص شود."

نه تنها این، بلکه یکی دیگر از متحدان افغان نیروهای امریکایی نیز از سرنوشت نامعلوم خود نگران است.

زندگی‌ام آهسته آهسته در وضعیت تهدید آمیز قرار می‌گیرد

او نیز که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، گفت در حالی که ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو همکاران افغان خود را فراموش نکرده اند، اما روند انتقال آنان از افغانستان کند و خسته کن شده است: "نگران هستیم، زندگی‌ام آهسته آهسته در وضعیت تهدید آمیز قرار می‌گیرد، قسمی که از بیرون به نظر می‌رسد آن قسم نیست، پس افرادی که در افغانستان برای‌شان جان‌های خود را با خطر ساختند، باید به آنان توجه جدی صورت ‌گیرد و روند انتقال آن‌ها سرعت پیدا کند."

این شخص می‌گوید، شب و روزش در هراس سپری می‌شود.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که وزارت‌های خارجه و امنیت داخلی امریکا با نشر یک اعلامیهٔ مشترک گفته‌ اند که روند صدور ویزا را برای همکاران افغان‌ شان سریع می‎‌سازند.

در اعلامیهٔ‌ این وزارت خانه‌ها آمده است: "داکتران، استادان، انجنیران و دیگر افغان‌های که با شجاعت و وفاداری از نیروهای امریکایی در أفغانستان حمایت کردند، به عنوان کارکنان جنگی و یا ملکی نباید از کمک‌های مصون بشری و دیگر مزایا محروم شوند."

در این اعلامیه تاکید شده است که امریکا باید برای کسانی ویزای محافظت بدهد که در مناطق تحت حاکمیت طالبان زندگی کردند و با وجود فشارها در بخش حقوق بشر و دیگر بخش‌ها با امریکا همکاری کرده است.

این اظهارات مقامات امریکایی در حالی است که تا اکنون همکاران آنان در داخل افغانستان هر از گاهی نگرانی‌های‌شان را از تهدید‌ات شدید امنیتی بیان کرده‌اند و از تاخیر پروسهٔ‌ انتقال‌شان شکایت می‌کنند.

هر چند طالبان در این مورد چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این بر متعهد بودن به عفو عمومی تاکید کرده‌اند، آنچه که برخی از سازمان‌های جهانی آن را فریب دادن جامعهٔ جهانی عنوان می‌کنند.

XS
SM
MD
LG