لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

پوهاند سیال کاکړ٬ نویسندهٔ سرشناس زبان پشتو٬ چشم از جهان پوشید


 مرحوم پوهان محمد سیال کاکړ نویسنده، محقق
مرحوم پوهان محمد سیال کاکړ نویسنده، محقق

پوهان محمد سیال کاکړ نویسنده، محقق و فلکولوریست زبان پشتو به روز شنبه به عمر ۷۸سالگی درگذشت. آقای کاکړ از چند سال به اینسو بیمار بود.

پوهان ولی محمد سیال کاکړ که در سال ۲۰۱۷ محمد اشرف غنی رییس جمهور پیشین به وی مدال سید حمال الدین افغان را داده بود٬ در یک شفاخانه در شهر کویته پاکستان چشم از جهان پوشید.

اکادمی علوم حکومت طالبان از مرگ وی ابراز تاسف کرده و در اعلامیه ای گفته است که او در بخش زبان پشتو تحقیقات زیادی کرده و کتاب‌های متعدد نوشته است.

شماری از نویسنده‌گان و پژوهشگران مرگ آقای سیال را ضایع بزرگ در ادبیات پشتو می دانند.

ظاهر شکیب رییس پیشین اکادومی علوم و مسوول فعلی مرکز مطالعات منطقه‌یی می‌گوید پوهاند سیال در سال‌های پسین عمر خود تمام آثار قلمی خود و تمام کتابخانه خود که هزاران جلد کتاب های مهم تاریخی را شامل می شد به اکادمی علوم هدیه داد که آن‌جا از آن‌ها استفاده مفید می شود:

"بسیاری از آثار خود را به اکادمی علوم اهدا کرده که در آن ۱۳۳نسخه قلمی و حدود ۴۵۰۰عنوان کتاب شامل است نسخه های قلمی در ارگ نگهداری می شوند و کتاب ها در کتابخانه اکادمی علوم که افغانان از آنها مستفید می شوند".

داوود عربزی نویسنده و محقق می گوید سیال کاکر آن‌گونه آگاه امور تاریخی و بخش فولکلور زبان پشتو بود که شاید دیگر تکرار نشدنی باشد.

"سیال کاکړ در عمر کوتاه خود به زبان پشتو خدمات بی شایبه کرد که مخصوصا در بخش فولکلور و جمع آوری نسخه‌های قلمی، تا آخر عمر به خدمت ادبیات ماند و برای کارکردن در بخش زبان و ادبیات تلاش کرد".

پوهان ولی محمد سیال کاکړ در سال ۱۹۳۵ در منطقه پشینِ پاکستان تولد شد. وی آموزش های ابتدایی را در روستای خود بسر رسانید و بعدآ در کویته و پنجاب بخاطر آموزش های بیشتر رفت.

وی در زبان های پشتو، فارسی و اردو سه سند ماستری به دست آورد.

وی در سال ۱۹۶۴ در پوهنتون بلوچستان وظیفه را آغاز کرد و به تلاش وی در آن پوهنتون بخش ادبیات پشتو ایجاد گردید که تا سال ۲۰۰۰میلادی در آن به عنوان استاد ایفای و ظیفه می کرد

آقای کاکړ بیشتر از ۴۰ کتاب نوشته که بیشتر آنان نشر شدند وی بیشتر در بخش ادبیات مردمی تحقیق کرده است.

وی شاعر هم بود و اشعارش در چند مجموعهٔ شعری منتشر گردیده است.

سیال کاکړ افزون بر پشتو به زبان‌های فارسی، اردو، بلوچی، پنجابی، براهوی و انگلیسی صحبت می‌کرد.

پوهاند سیال کاکړ اضافه بر بخش پشتو٬ کتاب‌های «گنجینه ادب» و «خزینه دانش» را هم به زبان فارسی نوشت و منتشر کرد.

XS
SM
MD
LG