لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

حکومت طالبان از ایران و پاکستان خواست که سرحدات شانرا بروی افغان‌ها باز کنند


آرشیف - شماری از افغان ها در نزدیک سرحد پاکستان منتظر اند تا دروازه باز شود و به پاکستان بروند
آرشیف - شماری از افغان ها در نزدیک سرحد پاکستان منتظر اند تا دروازه باز شود و به پاکستان بروند

سید کمال یک تن از باشند‌گان کابل، پایتخت افغانستان می‌گوید، تلاشش برای گرفتن ویزای زمینی کشور ایران نقش برآب بوده است.

او به رادیو آزادی می‌گوید، پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان شغل آزاد داشته و سطح عایدش خوب بوده، اما حالا مشکلات اقتصادی او را مجبور کرده که راه رفتن به ایران را در پیش گیرد: "مراجعه کردم بخاطر ویزه که بروم طرف ایران ویزه زمینی به کلی بند است دیگه رفته نتوانستم بخاطر همی مشکلات اقتصادی بود که می‌خواستیم افغانستان را ترک کنیم برویم طرف ایران اینجا کار و غریبی چیزی نیست، آنجا اگر روزگار ما بهتر بچلد ویزاهم دیگه به دست ما نیامد."

این در حالیست که شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان که به روز یکشنبه در مراسم گشایش یک شرکت خصوصی در کابل سخنرانی می‌کرد، از کشورهای همسایۀ افغانستان خواست که همانند ۴ دهۀ گذشته به میزبانی افغانان ادامه دهند.

آقای ستانکزی دلیل رفتن افغانان به کشورهای همسایه را درمان بیماران‌ شان و مشکلات اقتصادی عنوان کرد.

معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفت که آنان در سرحدات شرقی و غربی مشکل دارند و خواست‌ شان این است که کشورهای همسایۀ افغانستان سرحدات خود را بروی افغانان باز کنند.

شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان
شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان

آقای ستانکزی افزود، در ده سال گذشته سرحد آزاد بود، اما اکنون بر اساس ملحوظات سیاسی سیم خاردار نصب شده و به شهروندان افغانستان اجازۀ عبور از این سرحدات داده نمی‌شود: "ما از پاکستان و ایران خواهش می‌کنیم همانطور که در ۴ دهه از مهاجرین ما مهمان نوازی کردند و سهولت‌ها را برای شان برابر کردند، چند وقت دیگر هم حوصله کنند و این مهاجرین را طوری نگهداری کنند که اسلام، شریعت، برادری، اخوت، همسایگی و بالاخره قوانین بین‌المللی به آنان ایجاب می‌کنند."

این مقام حکومت طالبان گفت، آنان با آنچه که وی جهاد عنوان کرد، نه تنها کشور خود را آزاد کردند، بلکه کشورهای همسایۀ افغانستان را هم از شر تروریسم نجات دادند.

آقای ستانکزی از کشورهای همسایۀ افغانستان خواست که حق همسایگی خود را ادا کنند و در عرصه‌های مختلف با آنان کمک کنند.

این در حالیست که نظام پیشین جمهوریت طالبان را به انجام حملات تروریستی و حمایت از تروریسم در افغانستان متهم می‌کرد. موضوعی که طالبان همواره آن را رد کرده است.

معین وزارت خارجۀ طالبان در حالی از ایران و پاکستان خواستار باز کردن سرحدات‌ شان به روی شهروندان افغانستان شده که هفته پیش نیز شماری افغانان از برخورد نادرست سربازان پاکستانی در مرز سپین بولدک شکایت داشتند.

XS
SM
MD
LG