لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

اجلاس سالانهٔ اوسلو منازعات جهانی به شمول افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهد


تصویر آرشیف جنبه تزئینی دارد
تصویر آرشیف جنبه تزئینی دارد

قرار است اجلاس سالانۀ اوسلو به روز سه شنبه آغاز شود. دراین نشست دو روزه روی انکشافات اخیر در شرق میانه ، افغانستان ، اوکراین ، یمن ودیگر کشورهای درگیر نزاع گفتگو خواهد شد.

در یک اعلامیه یی که از سوی حکومت ناروی به نشر رسیده٬ گفته شده است که وزیرخارجۀ ناروی٬ آنی کین هوفتفیلدت٬ این نشست دو روزه را که بیشتر روی حل نزاع ها وتلاش های صلح تمرکز خواهد داشت٬ میزبانی می کند.

اعلامیه حکومت ناروی می افزاید که دعوت شدگان شامل میانجیگران در نزاع ها، مقامات حکومتی، کارشناسان و اطراف دخیل در نزاع ها می باشند.

حدود صد تن از دعوت شده ها به این نشست٬ از اشتراک شان اطمینان داده اند.

از افغانستان هم چندین نفر به این نشست دعوت شده اند ولی نام های دعوت شده گان٬ پوشیده مانده است.

شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان درناروی
شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان درناروی

شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان درناروی که درچنین نشست ها درگذشته اشتراک داشت به رادیو آزادی گفت :

" تصامیم نشست الزام آور نیست. ونشست تقریبا پشت درهای بسته بدون حضور رسانه ها صورت می گیرد وآنها فقط در اول و درختم حضور می داشته باشند برای افتتاح واختتام ودربین اگر کدام صحبتی می شود یا پنلی می شود که گردانندگان رسانه ها دوست دارند او را پیش ببرند جزوبخش برنامه است. اما بحث های که صورت می گیرد به هیچ عنوان قرار نیست که رسانه ای شود."

اشتراک کنندگان دراین نشست تجارب خود را دربارۀ تلاش های دیپلوماتیک برای صلح وحل منازعات در میان میگذارند.

قرار است اشتراک کنندگان دراین نشست تجارب خود را دربارۀ تلاش های دیپلوماتیک برای صلح وحل منازعات ٬ در میان بگذارند.

ناروی که درتلاش های صلح سابقه دارد ، در زمستان گذشته نیز یک هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه را به نشستی در اوسلو دعوت کرده بود.

دیپلومات ها نسبت به نقض حقوق بشر ابراز نگرانی کرده به طالبان گفته بودند که زندانی ساختن ، سرکوب وآزار واذیت مردم فضای ترس وهراس را درافغانستان حاکم می سازد.

اعلامیه حکومت ناروی می گوید اوضاع سیاسی-جغرافیایی درسال های اخیر تغییر کرده است وجهان امروز درگیر اختلافاتی است که نظیر آن در چندین دهۀ بعد از جنگ سرد دیده نشده است.

XS
SM
MD
LG