لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

کمیته تحریم‌های ملل متحد بر سفر دو مقام طالبان محدودیت وضع کرد


بیرق سازمان ملل متحد
بیرق سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد به روز دوشنبه به دلیل آن‌چه که موضع سخت طالبان در برابر آموزش‌های دختران افغانستان عنوان کرده، بر دو مقام طالبان محدودیت سفر وضع کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شماری دیپلمات‌های کمیتۀ تحریم‌های سازمان ملل متحد نوشته است، اما معافیت سفر ۱۳ مقام دیگر طالبان به مدت ۲ تا ۳ ماه دیگر تمدید شده است.

اما در این گزارش هویت این مقام‌های طالبان فاش نشده است.

در گزارش گفته شده، با گذشت دو ماه از این مدت، اگر عضوی از این کمیته اعتراضی نداشته باشد، این مهلت یک ماه دیگر خود به خود تمدید می‌شود.

یک دیپلمات سازمان ملل متحد به شرط افشا نشدن هویتش به خبرگزاری فرانسه گفته است، محدودیت سفر بر عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و سید احمد شهیدخیل، معین وزارت معارف طالبان وضع شده است.

عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان
عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی دیپلمات‌های کمیتۀ تحریم‌های سازمان ملل متحد نوشته است، برخی از کشورها به دلیل نقض حقوق زنان از سوی طالبان خواستار وضع محدودیت سفر بر تمام مقام‌های طالبان شدند، اما به گفتۀ آنان، برخی دیگر کشورها از این خواست حمایت نکردند.

سه سال پیش در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ بر امریکا، بخاطر اشتراک مقام‌های طالبان در گفت‌وگوهای صلح، محدودیت سفر برخی از آنان به گونۀ نسبی برداشته شده بود.

اما در مجموع ۴۱ مقام طالبان شامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که یکی از موارد این تحریم‌ها، محدودیت سفرها است.

ظاهراً وضع محدودیت‌های شدید بر زنان و دختران در افغانستان از سوی طالبان و در کنار آن بسته شدن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم جامعۀ جهانی را ناراض ساخته است.

در کنار این موضوعات، شرایط دیگری هستند که طالبان تا هنوز آنها را نپذیرفته اند که از این میان ایجاد یک حکومت همه‌شمول و قطع روابط‌شان با گروه‌های تروریستی است.

در همین حال هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر می‌گوید، این فیصلۀ سازمان ملل ناامید کننده است.

بانو بار به رادیو آزادی گفت: "محدودیت سفر از سوی شورای امنیت بر دو مقامی که به گونۀ مستقیم در بخش آموزش دخیل هستند و جلو رفتن دختران به مکتب را گرفتند و معافیت سفر ۱۳ مقام دیگر یک فیصلۀ سمبولیک و ناامید کننده است، اما بهتر از هیچ است. شورای امنیت باید به موارد نقض حقوق زنان و دختران توجه می‌کرد و یک راه و چاره‌ای را جستجو می‌کرد که بر اساس آن به شمول محدودیت سفر از راه‌های دیگری در برابر نقض حقوق زنان مخالفت می‌شد."

در همین حال سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان سازمان عفو بین‌الملل در توییتی این فیصله را خیانت و بی‌احترامی در میلیون‌ها افغان به ویژه زنان و دختران دانسته است.

از طالبان در بارۀ محدودیت سفر بر برخی مقام‌های‌شان از سوی کمیتۀ تحریم‌های سازمان ملل متحد پرسیدیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پاسخ نداد.

اما طالبان پیش از این بارها از سازمان ملل و جامعۀ جهانی خواسته است که هر گونه محدودیت و تحریم بر مقام‌هایش را بردارد. خواستی که جامعۀ جهانی آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG