لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

جنرال امریکایی: طیاره های نظامی در تاجکستان به طالبان داده نمی شود


آرشیف - طیاره های قوای هوایی سابق افغانستان
آرشیف - طیاره های قوای هوایی سابق افغانستان

به گزارش رویترز، جنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا گفته است، ممکن است که امریکا شماری یا تمام طیاره های نظامی کمکی امریکا به افغانستان را که پس از سقوط کابل به تاجیکستان انتقال یافته اند، به آن کشور واگذار کند.

جنرال کوریلا این موضوع را در دیدارش با مقام‌های تاجیکستان در پایان هفتۀ گذشته مطرح کرده است.

رویترز به نقل از سفارت امریکا در تاجیکستان نوشته که فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا در کنار سپاسگزاری از نیروهای تاجیکستان بخاطر تأمین امنیت این هواپیماها، گفته که امریکا با دولت تاجیکستان برای تعیین بهترین راه برای استفاده مؤثر و نگهداری از طیاره ها کار می‌کند.

جنرال کوریلا افزوده است، آنان امیدوار هستند که بتوانند بخشی و یا تمام این طیاره ها و هلیکوپترهای نظامی را به دولت تاجیکستان تحویل دهند.

او گفته که کدام جدول زمانی دقیق برای انجام این کار ندارند، اما تلاش می‌کنند که این کار زودتر انجام شود.

در پی سقوط کابل به دست طالبان در ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱، پیلوت‌های نیروهای هوایی دولت پیشین افغانستان که از سوی امریکا آموزش داده شده بودند، حدود ۶۴ طیاره نظامی را به تاجیکستان و ازبکستان انتقال دادند.

۶۸۵ نظامی و خدمه‌ پرواز نیروهای افغانستان نیز با این طیاره ها به این کشورها پناه بردند که پسانتر بیشتر شان از سوی امریکا به هدف انتقال به این کشور به قطر انتقال داده شدند.

سخنگویان طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند، اما طالبان پیش از این بارها از تاجیکستان و ازبکستان خواسته اند که این طیاره را به افغانستان برگردانند.

ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع طالبان
ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع طالبان

ملا محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان چندی پیش در نشستی در کابل به تاجیکستان و ازبکستان هشدار داد که اگر طیاره های نظامی افغانستان را برنگردانند، با پیامدهای بدی روبرو خواهند شد.

بر اساس اطلاعات موجود در آرشیف اداره سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان و همچنین وزارت دفاع امریکا، نیروهای هوایی افغانستان در ماه سرطان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲۹ طیاره و هلیکوپتر داشتند که از این میان تنها ۱۶۷ آن در داخل افغانستان موجود بودند.

پس از سقوط کابل به دست طالبان ۶۴ طیاره به تاجیکستان و ازبکستان برده شدند.

XS
SM
MD
LG