لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

آخندزاده، کرزی، غنی و عبدالله با زلزله زدگان غم‌شریکی کردند


زلزله ویران‌گر در شرق افغانستان جان بیش از هزار نفر را گرفته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:23 0:00

زلزله ویران‌گر در شرق افغانستان جان بیش از هزار نفر را گرفته است

زلزلۀ شدید شب چهارشنبه در ولایت‌های خوست و پکتیکا جان صدها تن را گرفت و صدها تن دیگر را زخمی کرد.

ویدیوها و گزارش‌های نشر شده از این ولایت‌ها دردآور است و رهبران حکومت پیشین و رهبران طالبان به این مناسبت پیام‌های غم‌شریکی نشر کردند.

در خبرنامه‌ای که به نقل از ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان نشر شده، نوشته شده که او از جامعۀ جهانی، نهادهای خیریه و تمام نهادهای بشری خواست که بخاطر این مصیبت بزرگ از افغانان دستگیری کنند و برای تسکین دردشان هر چقدر زود که می‌توانند کمک‌های شان را بفرستند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در صفحۀ توییتر یک پیام تسلیت نشر کرده و نوشته که از نهادهای خیریۀ جهانی، سازمان‌ها و شهروندان افغانستان می‌خواهد که با خانواده‌های زلزله‌زده کمک کنند و مطابق به فریضۀ دینی و فرهنگ اجتماعی‌شان در کنار یکدیگر ایستاد شوند.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، سفارت امریکا برای افغانستان، یوناما، وزارت دفاع طالبان و شمار زیادی از مقام‌های حکومتی و سیاسی داخلی و خارجی در پیام‌های همدردی‌شان از نهادهای امدادرسان داخلی و خارجی خواستند که به زلزله‌زدگان کمک کنند.

از سوی دیگر سازمان گزارشگران بدون مرز از طالبان خواسته که زمینه را برای رفتن خبرنگاران به ولایت‌های زلزله زده فراهم کند تا تمام اطلاعات مربوط به زلزله زدگان همگانی شود.

حوالی ساعت ۱ و ۳۰ دقیقۀ شب چهارشنبه یک زلزۀ شدید ولایت‌های خوست و پکتیکا را تکان داد و این زلزله در ولایت‌های کابل، پکتیا و برخی ولایت‌های دیگر نیز احساس شد، اما بر اساس آمار رسمی در نتیجۀ آن بیش از ۱۰۰۰ تن در ولایت‌های پکتیکا و خوست کشته و بیش از ۱۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

شدت این زلزله در چند دهۀ گذشته کم‌پیشینه بوده است.

XS
SM
MD
LG