لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

سرازیر شدن سیلاب ها در ده ولایت٬ تلفات جانی و خسارات مالی بجا گذاشته است


تصویر از آرشیف: خسارات ناشی از سیلاب در ولایت بدخشان
تصویر از آرشیف: خسارات ناشی از سیلاب در ولایت بدخشان

در کنار تلفات ناشی از زلزلهٔ روز چهاشنبه در ولایت‌های پکتکا، خوست و ننگرهار، در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در ده ولایت افغانستان٬ ۱۸ تن جان باختند و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

این آمار را وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان با رادیو آزادی در میان گذاشت.

به گفتۀ مسؤولان این وزارت، سرازیر شدن سیلاب‌ها در کنار تلفات جانی، خسارات مالی زیادی به باشندگان این ولایت‌ها وارد کرده است.

محمد نسیم حقانی، مسئول روابط عامۀ وزارت مبارزه با حوادث طبیعی به رادیو آزادی گفت، تخار، بدخشان، فاریاب، کندز، بغلان، پکتیکا، کنر، خوست، ننگرها و لغمان از ولایت‌هایی اند که گواه سیلاب‌های شدید بوده اند.

"در اثر این سیلات ها به تعداد ۱۸ تن از هموطنان ما شهید شده اند و همین گونه بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی شده اند. در اثر این سیلاب‌ها یک هزار مواشی نیز از بین رفته است و در حدود ۵ هزار جریب زمین زراعتی نیز تخریب شده است. ولی ارقام دقیق تا هنوز معلوم نیست و تیم‌های ما در این زمینه کار می‌کنند."

در ولایاتی که سیلاب ها جاری شده است٬ مردم در انتظار کمک های بیشتر نهاد های دولتی و موسسات بین المللی هستند
در ولایاتی که سیلاب ها جاری شده است٬ مردم در انتظار کمک های بیشتر نهاد های دولتی و موسسات بین المللی هستند

به گفتۀ آقای حقانی، بررسی‌ها هنوز هم ادامه دارد و نتایج آن با رسانه‌ها شریک خواهد شد.
وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان می‌گوید، کمک‌رسانی برای مناطق سیلاب زده ادامه دارد و تا کنون کمک‌های اولیه به همه آسیب‌دیدگان رسیده و برای انجام سروی با موسسه‌های مربوطه نیز هماهنگی شده است.

سرازیر شدن سیلاب های اخیر جان حداقل ده نفر را گرفته و بیشتر از ۲۰۰ تن دیگر را مجروح ساخته است

به گفتۀ مسؤولان این وزارت، پس از پیش ‌بینی ادارۀ هواشناسی افغانستان آنان برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان این گونه رویدادها آمادگی داشته اند و امکانات دست داشته‌شان را به ولایت‌ها انتقال دادند.

رسانه های محلی نیز گزارش داده اند که در نتیجۀ وقوع سیلاب‌ها ۵۰۰ خانۀ مسکونی نیز تخریب شده است.

شکایاتی نیز وجود دارد که میزان کمک ها بسیار اندک است و در موارد زیادی این کمک ها به نیازمندان و آسیب دیده های رویداد های طبیعی اخیر نمی رسد.

ر بنیاد آخرین گزارش‌هایی که به رادیو آزادی رسیده، در کنر و نورستان نیز برف، باران و سیل به باشندگان این ولایت‌ها خساره وارد کرده است.

XS
SM
MD
LG