لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

توهین به سید ابراهیم گیلانی؛ اعضای خانواده این روحانی خواستار مجازات افراد مسلح شدند


سید ابراهیم گیلانی
سید ابراهیم گیلانی

اعضای خانواده سید ابراهیم گیلانی روحانی که توسط افراد مسلح در ولایت پکتیکا اسیر شده و با وی رفتار نا مناسب صورت گرفت٬ خواهان تحقیق در مورد این حادثه شده اند.

شام چهارشنبه ویدیوی در رسانه های اجتماعی نشر شد که در آن اقای گیلانی را نشان میدهد که از سوی افراد مسلح گرفتار شده مورد تحقیر و حتی ضرب و شتم قرار میگیرد.

یک عضو خانواده پیر سید ابراهیم گیلانی که توسط افراد مسلح با بدرفتاری رو به رو شد، به رادیو آزادی گفت ، این حادثه صبح روز چهارشنبه واقع شده است.

این منبع که بخاطر حساسیت موضوع فعلا نمی خواهد نامش گرفته شود می گوید افراد مسلح قصد کشتن آقای گیلانی را داشتند و قرار بود صبح روز بعد در وقت رفتن آقای گیلانی، موترش را با گلوله بزنند و او را با رفقایش به قتل برسانند.

اما زلزله شدیدی که در این مناطق صورت میگیرد و سبب تلفات زیاد میشود مردم را مصروف میسازد که به گفته منبع٬ برنامه سؤ قصد بجان آقای گیلانی خنثی میشود.

افراد مسلح آقای گیلانی را به شرنه مرکز ولایت پکتیکا انتقال داده و به دفتر امر بالمعروف و نهی از منکز طالبان تسلیم دادند.

به گفته منبع کارمندان این اداره با آقای گیلانی رفتار مناسب انجام میدهند و اورا تا گردیز همرائی می کنند. در اینجا آقای گیلانی به موتر خود سوار میشود و ساعت سه شب به خانه خود در کابل میرسد. تا حال دقیق معلوم نیست که عاملین این عمل به کدام گروه منسوب میباشند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان


ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان این رفتار را تقبیح کرده و گفته است هیچکس حق ندارد باشخصی دیگری چنین رفتار کند و گفته است در این مورد تحقیقات و عاملین مجازات خواهند شد.

نشر ویدیوی های بدرفتاری با آقای گیلانی در شبکه های اجتماعی دست بدست شده و واکنشهایی نیز به همراه داشته است.

دریکی از این ویدیو ها آقای گیلانی که برای دیدار با مریدانش به این منطقه رفته بود در یک گوشه نشان داده میشود که افراد مسلح او را مجبور میسازند که دعای قنود را بخواند.

در ویدیو دیگر آقای گیلانی که ۷۵ سال عمر دارد با توهین و حتی خشونت رو به رو میشود.

عبدالاحرار رامزپور یکی از مدافعان حقوق بشر این رفتار باآقای گیلانی را خلاف موازین حقوق بشر خوانده و به رادیو آزادی گفت :

«چنین گرفتاری های خودسرانه خلاف اصول اسلامی و موازین و معیارهای پذیرفته شده حقوق بشر بین المللی و اصول عدالت است کرامت انسانی و اصل براءت ضمه از اصول اسلاموحقوق بشر میباشد . چنین حرکتها انزجار مردم را بیشترمیسازد. آزادی کشت و گذار، تماس با مردم و همچنان تجمعات مسالمت آمیز و امثال این ها از جمله حقوق بشری است . و ایجاب میکند که از همچو حرکاتی که سبب ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت باشد ، باید جدا جلو گیری شود.»

خاندان گیلانی تعداد قابل ملاحظه مرید ها در افغانستان دارد.
خاندان گیلانی تعداد قابل ملاحظه مرید ها در افغانستان دارد.

منبع خانواده گیلانی به رادیو آزادی گفت که آنها می خواهند عاملین این قضیه محاکمه شوند و این حرکت آنها بی جواب نماند.

خانواده گیلانی در افغانستان از دودمان شیخ عبدالقادر جیلانی می باشند که به غوث العظم معروف بود و پیر و بنیان گذار طریقت قادریه در بغداد بشمار میرفت.

جد این خانواده در افغانستان معروف به نقیب صاحب است که در وقت امیر حبیب الله خان پادشاه آنوقت افغانستان به این کشور آمد و در اینجا مورد اعزاز و احترام قرار گرفت و رهبری طریقت قادریه را در افغانستان دوام داد .

این طریقت در ولایات مختلف افغانستان از جمله کندهار ، پکتیا، پکتیکا وتا حد غزنی مریدان زیاد دارد و خانقاه های منسوب به آن در ولایات مختلف هست که مردم برای ذکر میروند. پیروان این طریقت در پاکستان و هندوستان هم هستند.

اعضای خانواده گیلانی می گویند افرادی که با آقای گیلانی بد رفتاری می کند از طرفداران شبکه حقانی تحت رهبری سراج الدین حقانی میباشند.

XS
SM
MD
LG