لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

منبع: افراد مهدی مجاهد با طالبان در ولسوالی بلخاب سرپل درگیر شدند


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

بر اساس گزارش ها٬ در حملۀ انتحاری در میان افراد مهدی مجاهد٬ فرمانده هزاره تبار طالبان٬ سه تن از افراد این فرمانده کشته شده و چهار تن دیگر شان زخم برداشته اند.

منابع نزدیک به این فرمانده می‌گویند این انفجار هنگامی رخ داد که یکی از افراد طالبان به بهانۀ تسلیم شدن حملۀ انتحاری انجام داد. اما طالبان این را رد کردند.

این در حالی است که پیش از این نزدیکان‌ مهدی مجاهد فرمانده هزاره تبار طالبان ادعا کردند که در درگیری میان افراد این فرمانده و طالبان در ولسوالی بلخ‌آب سرپل ۲۲ طالب کشته شده اند_اما طالبان این را نیز رد کرده بودند.

آنان که به علت حساسیت‌های امنیتی نمی‌خواهند نام‌های شان گرفته شود، می‌گویند در این درگیری‌ها سه تن از افراد مهدی مجاهد نیز کشته شدند.

این ادعاها از سوی افراد، نهادها و خبرنگاران مستقل تائید نشده اند.

به گفته نزدیکان مهدی مجاهد، او سیزده سال پیش به گروه طالبان پیوست.

اما پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، او خواستار نقش چشم‌گیر هزاره‌ها در حکومت این گروه شد. خواستی که برآورده نشد و اکنون به درگیری‌های شدید میان افراد آقای مجاهد و نیروهای طالبان انجامیده است.

یکی از نزدیکان مهدی مجاهد، آنچه را که تهدیدات امنیتی در برابر خود عنوان می‌کند و نمی‌خواهد نام او در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی می‌گوید، طالبان از یک هفته به این سو، از یک سو برای مذاکره با آقای مجاهد هیئت می‌قرستادند و از سویی هم در اطراف بلخاب در مسیر‌های آب کلان، کوتل باد‌خانه و ترپچ نیرو‌های شان را بسیج کرده بودند و از مسیر قم‌کوتل ساعت ۱۱ دیروز حملات شان را در برابر افراد مهدی مجاهد آغاز کردند.

او گفت: "جناب مولی صاحب مهدی مجاهد یک سلسله خواست‌ها داشتند که یک حق نسبتاً متناسب و متوازن به هزاره ها در حکومت طالبان بودند، مثلاً یک وزارت، ریاست یا یک ولایت باشد، یعنی تا یک حدی هزاره ها خود را در آینهٔ حکومت طالبان ببینند، اما این خواست را طالبان منتفی دانستند و تنها یک کرسی برای خود شان معینت وزارت شهرسازی اراضی بود، اما این پست مورد نظر مولی صاحب قرار نگرفت، و این اختلاف نظر منجر به یک تنش کلان شد که امروز در همه رسانه های دنیا خبرساز شده."

این منبع ادعا می‌کند که در درگیری‌های که روز پنجشنبه آغاز شدند و تاکنون ادامه دارد، نزدیک به ۲۲ تن از نیروهای طالبان کشته شدند و ۳۵ تن دیگر شان زخم برداشتند._ادعایی که از سوی طالبان تایید و یا رد نشده است.

در این حال، به گفتهٔ این منبع سه تن از فراد آقای مجاهد در نتیجهٔ‌ این درگیری‌ها کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

درگیری‌ها در بلخ‌آب سرپل باشندگان این بخش را هراسان ساخته و شماری از آنان ناگزیر شده اند که خانه های شان را ترک کنند.

یک منبع محلی در بلخ‌آب که نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت: "خیلی زیاد وحشت زده شده همه‌گی، از بزرگسالان گرفته تا خردسالان، جوانان زن و مرد همگی حتی طفلان را که ببینی طفلای زیر کوچه را که بیبنی میگن جنگ است طالبان می‌آیند، طالبان می‌آیند و خانه‎‌های ما را می‌گیرند.»

با این حال، درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و افراد مهدی مجاهد فرمانده ناراضی هزار تبار طالبان واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است اما به علت نبود منابع مستقل در ساحه تایید چگونگی درگیری‌ها در این بخش‌ها دشوار شده است.

رادیو آزادی تلاش کرد کرد تا دیدگاه مقام‌های طالبان را نیز در این مورد داشته باشد، اما سخنگویان، وزارت داخله حکومت طالبان و فرماندهی امنیه حکومت طالبان در ولایت دستیاب نشدند.

XS
SM
MD
LG