لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد خواستار برگزاری یک گفتمان ملی شد


نصیر احمد فایق نمایندۀ دائمی حکومت جمهوری افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق نمایندۀ دائمی حکومت جمهوری افغانستان در سازمان ملل متحد

نماینده‌گی دائمی افغانستان در سازمان ملل از این سازمان خواسته است تا برای برون رفت از چالش‌های کنونی افغانستان یک گفتمان ملی را با حضور همه طرف ها برگزار کند.
هد.

نصیر احمد فایق نمایندۀ دائمی حکومت جمهوری افغانستان در سازمان ملل که به روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان سخنرانی می‌کرد، از سازمان ملل خواست برای نجات افغانستان از بحران‌ کنونی گفتمان بین الافغانی برگزار کند.

آقای فایق در این نشست گفت طالبان که در ماه آگست سال گذشته از راه زور قدرت را به دست گرفتند و در ده ماه گذشته بخاطر ایجاد حکومتی قابل قبول به مردم و جامعه جهانی و ارزش‌های حقوق بشری انعطاف پذیری نشان ندادند.

نصیر احمد فایق همچنان حکومت طالبان را به حذف سیستماتیک، استعدادها و نیروی بشری به شمول زنان متهم کرده است.

به گفته نماینده افغانستان در سازمان ملل٬ حاکمیت طالبان در افغانستان منجر به گسترش مهاجرت و محرومیت بیشتر زنان گردیده است
به گفته نماینده افغانستان در سازمان ملل٬ حاکمیت طالبان در افغانستان منجر به گسترش مهاجرت و محرومیت بیشتر زنان گردیده است


وی از هدف قرار گرفتن اقلیت های قومی- مذهبی زیر سایه حکومت طالبان نیز ابراز نگرانی کرده است.

خواستیم دیدگاه حکومت طالبان را در زمینه داشته باشیم اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به پرسش های رادیو آزادی پاسخ نداد.

به گفته آقای فایق زنده‌گی امروزی مردم در افغانستان به پیدا کردن نان، لباس و سرپناه خلاصه شده و به آینده هیچ امیدی ندارند و به همین دلیل روز به روز مهاجرت افغانان گسترش میابد.

آقای فایق در بخشی از سخنرانی اش افزوده که هنوز هم امید و فرصت وجود دارد تا بر چالش ها پیروز و از منزوی شدن افغانستان و تبدیل شدن آن به پناه گاه امن هراس افگنان پیش‌گیری شود.

وی در بخشی از سخنرانی خود گفت:

" نخست ضرورت یک گفتمان و دیالوگ ملی میان افغانان می باشد. مردم افغانستان از جنگ خسته و بیزار اند و جنگ راه حل نیست. سازمان ملل در موقف بهتر قرار دارد تا با استفاده از تمام ابزار و در روشنایی ماموریت یوناما این گفتمان بین الافغانی را با اشتراک تمام اقشار با اعتبار که در داخل و بیرون افغانستان به‌سر می برند به‌شمول، نماینده‌گان طالبان، گروه‌های مخالف، کشورهای منطقه و جامعه بین الملل تسهیل و برگزار نماید".

آقای فایق نیز یاد آور شده که از در این چنین گفتمانی انتظار دستیابی به راه‌کاری می‌رود که بتوان روی مسایل اساسی، نوع حکومت، حق انتخاب، آزادی های بنیادی، حفظ دستاورد های بیست سال اخیر و تعدیل قانون اساسی توافق کرد.

نماینده گی دایمی افغانستان در سازمان ملل پیشنهاد کرده است که گفتمان ملی به اشتراک همه جوانب و تحت سرپرستی سازمان ملل صورت بگیرد

نمایندۀ دائمی حکومت جمهوری افغانستان در سازمان ملل درحالی این گفته ها را مطرح کرده که از چندی به این طرف از تلاش طالبان بخاطر به‌دست آوردن مشروعیت از طریق جرگه مردمی گزارش‌های به گوش می رسد.

چندی پیش شماری از شهروندان ولایات مختلف افغانستان در گفتگو با رادیو آزادی گفته بودند طالبان وکیلان گذر و نواحی آنان را به دلخواه خود و مطابق معیارهای خود تعیین کردند تا این افراد در جرگه نیز اشتراک کنند و به مشروعیت طالبان رای مثبت دهند.

طالبان اما این ادعاررا در آن زمان نپذیرفته بودند.

XS
SM
MD
LG