لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

مرضیه حمیدی قهرمان تکواندوی افغانستان امید رسیدن به قله های بلند را از دست نداده است


تصویر جنبهٔ تزئینی دارد
تصویر جنبهٔ تزئینی دارد

مرضیه حمیدی قهرمان تیکواندوی افغانستان است که قبل از تحولات اخیر، برای بلند کردن بیرق کشورش در بازی های المپیک مبارزه می کرد٬ او حالا در بیرون از افغانستان است٬ اما به فعالیت های ورزشی ادامه می دهد.


او در پاریس پایتخت فرانسه زنده گی میکند و به امید رسیدن به بازی های المپیک در یکی از کلپ های ورزشی تمرینات خود را ادامه می دهد.

مرضیه حمیدی ۲۰ ساله از جمله ۳ هزار افغانی است که بعد از بقدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته افغانستان را ترک کرد و زنده گی نو را در فرانسه آغاز کرد.

او که در جریان مهاجرت خانواده اش به ایران در آنجا به دنیا آمده اکنون دور دوم مهاجرت را تجربه میکند. اما این بار به پاریس رفته است ، شهری که میزبان بازی های المپیک سال ۲۰۲۴ است.

مرضیه میگوید نمی گذارد که مهاجرت او را از رسیدن به آرزوهایش باز دارد.

«من در افغانستان که بودم هم به این هدف تمرین میکردم که افتخار بیارم برای مردمم و برای زنان افغانستان و برای خودم . ولی متاسفانه نشد و من دوباره مهاجر شدم چون من مهاجر تولد شده بودم و حالا دوباره مهاجر شدم. و حالا هم به این هدف تمرین می کنم که قوی تر از قبل. پس از آمدن طالبان تصمیم گرفتم که قوی تر از قبل تمرین کنم و خودم را به مسابقات المپیک برسانم و افتخاری باشم برای کشورم.»

مرضیه آرزو داشت بیرق سه رنگ افغانستان را در بازی های المپیک بر افرازد
مرضیه آرزو داشت بیرق سه رنگ افغانستان را در بازی های المپیک بر افرازد


مرضیه می گوید آرزو داشت بیرق سیاه و سرخ و سبز افغانستان را دربازی های المپیک بلند کند، اما دیگر این بیرق در فضای افغانستان بلند نیست و اکنون او می خواهد از طریق تیم مهاجرین کمیته بین المللی المپیک در این بازی ها راه یابد. این تیم اولین بار در بازی های سال ۲۰۱۶ در شهر رییوی برازیل اشتراک کرد.

مرضیه حمیدی تلاش دارد تا به مسابقات المپیک سال ۲۰۲۴ راه یابد.

او می گویید که می خواهد همچون نماینده و صدای زنان خاموش افغان مبارزه کند .

«من از طریق ورزشم برای زنان افغان مبارزه می کنم و صدای زنان ورزشکار مخصوصا زنان ورزشکاری که در افغانستان بند مانده اند و هیچ کس صدای آنها را نمی شنود. »

دوره نو مهاجرت و تکالیف راه و فرار از وطن بر ورزش مرضیه هم بی تاثیر نبوده است. اوماه ها از تمرین باز مانده بود. مربی یا ترینر تیکواندوی مرضیه٬ جیسی وان تیون (Jesse Van Thuyne) می گوید آنها سعی خودرا می کنند.

«مرضیه بعد از یک وقفه طولانی به تمرین برگشته . به تمام چیزهای که به او رخداد و عدم تمرین از نگاه جسمی یا فزیکی او باید کارکند تا وجود خود را آماده بسازد وزن خود را کنترول کند و توانائی فزیکی خود را بدرجه نهائی آن بلند ببرد. در غیر آن تخنیک های ورزشی وی بسیار خوب ست، تخنیک بلند لگد زدن دارد .ما باید قوه جسمانی اورا بلند ببریم و با تخنیک های ورزشی که او دارد کافی خواهد بود که او دوباره به مسابقات برود و ما برای حمایت وی هر کاری را انجام میدهیم تا او به هدف خود یعنی اشتراک در بازی های المپیک سال ۲۰۲۴ برسد. »

مرضیه می گوید او با بسیاری از ورزشکاران زن در داخل افغانستان در تماس است که هیچ کس به آنها کمک نکرده و آنها هر روز بیشتر مایوس میشوند٬ زیرا نه ورزش کرده می توانند و نه اجازه رفتن به مکتب را دارند.

XS
SM
MD
LG