لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

شهر ستراتیژیک سیویرودونتسک اوکراین به طور کامل در کنترول نیروهای روسی در آمده است


بخشی از تخریبات تهاجم روسیه در اوکراین
بخشی از تخریبات تهاجم روسیه در اوکراین

شارول سیویرودونتسک می گوید که این شهر ستراتیژیک اوکراین اکنون تحت کنترل کامل نیروهای روسیه قرار دارد و همۀ مسیرهای خروجی به سوی سرزمین های تحت کنترل اوکراین، مسدود شده است.

اولکساندر ستریوک (Oleksandr Stryuk) شارول سیویرودونتسک می گوید، اکنون امکان فرار از این شهر ستراتیژیک، تنها از طریق مناطق تحت اشغال روسیه امکان پذیر است.

ستریوک افزوده که ترک شهر به سوی قلمرو تحت کنترل اوکراین "ناممکن" است و حدود ۱۰۰۰۰ فرد ملکی سرگردان و در داخل شهر گیر مانده اند.

اولکساندر استریوک ناوقت روز شنبه (۲۵ جون) در تلویزیون ملی اوکراین گفت، اکنون شهر سیویرودونتسک تحت اشغال کامل روسیه قرار دارد و آنها تلاش می کنند تا نظم خود را برقرار کنند.

ادامۀ بمباران اهداف دور از خط مقدم جبهۀ جنگ، به اتهامات مبنی بر تلاش های روسیه برای ایجاد ترس در بین افراد ملکی و کشانیدن بلاروس به این درگیری، منجر شده است.

مقامات شهر لویو در غرب اوکراین نیز گفته اند که نیروهای روسیه شش راکت را از بحیرۀ سیاه فیر کرده اند که چهار راکت آن به تأسیسات نظامی در نزدیک سرحد با پولند، اصابت کرده است.

همچنان از حملات بزرگ راکتی بر مناطق ژیتومیر و چرنیهیو در شمال اوکراین نیز گزارش داده شده است.

تصویر آرشیف: بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا در جریان دیدار از کییف
تصویر آرشیف: بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا در جریان دیدار از کییف

در این حال بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا و یکی از حامیان صریح اوکراین گفته، بیم آن می رود که کیف برای موافقت با یک توافق"صلح بد" با مسکو تحت فشار قرار بگیرد، اقدامی که به گفتۀ او منجر به یک "فاجعه جهانی" درازمدت خواهد شد.

بوریس جانسن به روز (۲۵ جون) در جریان بازدید از شهر کیگالی(Kigali) پایتخت روندا به خبرنگاران گفت:

"اگر پوتین رئیس جمهور روسیه با تجاوز در اوکراین و اگر با اشغال آشکار قلمرو دیگران از سرزنش یا مجازات فرار کند، در آن صورت، فروپاشی سیستم بین المللی، شکست دفاع از سرحدات بین المللی، برای همه کشورها دراماتیک خواهد بود. رهبران آفریقایی این را درک می کنند، همچنان این یک فاجعه اقتصادی خواهد بود."

پس از شکست مسکو در تصرف شهر کییف پایتخت اوکراین در مرحله اول جنگ، پس از تهاجم در ۲۴ ماه فبروری، روسیه به تهاجم بر شرق اوکراین تمرکز نموده و آرام آرام در قلمرو دونباس پیشروی کرده است.

تمرکز نظامی روسیه بر شرق اوکراین، مسکو را به هدف آن یعنی تصرف منطقۀ دونباس، که از مناطق لوهانسک و دونتسک تشکیل شده، نزدیکتر ساخته است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG