لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

ادعاهای ضد و نقیض در مورد پیدا شدن چهار جسد در بخش های مختلف دریای پنجشیر


دریای پنجشیر
دریای پنجشیر

برخی از شاهدان در ولایت پنجشیر می‌گویند که به تازگی چهار جسد در بخش های مختلف دریای پنجشیر پیدا شده است.

بلال احمد باشنده روستای کورابه ولسوالی شُتل ولایت پنجشیر یکی از کسانی است که جسد یک مرد جوان را در کنار دریای محلهٔ شان دیده است.

بلال: این جوان که دستبند زده شده بود از بدنش معلوم می‌شد که لت‌وکوب شده، چون هر دو دستش شکسته بود

خانه بلال احمد در نزدیک دریای خروشان پنجشیر است. او به رادیو آزادی می‌گوید که به نظرش جسد چند روز در آب باقی مانده بود. بلال احمد افزود که آثار لت و کوب و نیز اصابت گلوله در جسد دیده می‌شد: "لباس‌های خاکی و واسکت سیاه به تن داشت. هفت هزار و سه صد و سی افغانی در جیبش بود. این جوان که دستبند زده شده بود از بدنش معلوم می‌شد که لت‌وکوب شده، چون هر دو دستش شکسته بود، یک مرمی در قسمت پایش اصابت کرده بود و مرمی دومی در پشتش خورده بود و از زیر بغلش بیرون شده بود."

یکی دیگر از باشندگان ولایت پنجشیر هم از موضوع آگاه است. او به علت ترس از مجازات از سوی طالبان نمی‌خواهد که هویتش افشا شود. او به رادیو آزادی می‌گوید که در یک هفته گذشته چند جسد در مسیر دریای پنجشیر به شمول قریه کورابه دیده شده است.

او افزود: "در ولسوالی شتل قریه کورابه جسدی را از دریا بیرون کردند که دستانش بسته بود. علایم نشان می‌دهد که گویا حکومت بازداشتش کرده باشد. چون گلوله باری شده بود و همچنان در قریه تلخه یک خانم به سرش گلوله خورده بود. و یک جوان که نظامی پیشین بود در ولسوالی پریان به قتل رسیده است."

او می‌گوید که رویدادهای اخیر بسیاری از مردم محل را ترسانده است. این باشنده محلی از حاکمان محلی طالبان انتقاد می‌کند: "قتل‌های هدفمند و مرموزی که بعد از کشته شدن به دریا در پنجشیر انداخته می‌شود، زیاد شده و ما را نگران کرده. اگر حکومت {طالبان} دست به چنین رفتار می‌زند و مردم را بعد از قتل با دستان بسته به دریا می‌اندازد، چرا دست به چنین رفتار می‌زند و با مردم چنین رفتار می‌کنند؟"

مسئولین محلی حکومت طالبان در پنجشیر پیدا شدن چهار جسد را که شامل دو مرد یک زن و یک کودک چهار ساله می‌شود را در بخشی‌های دریای پنجشیر تایید می‌کنند. اما روایت شان متفاوت است.

ابوبکر صدیق سخنگوی والی طالبان در پنجشیر در این مورد به رادیو آزادی گفت: "همین سه قضیه را که در جریان هستم یکی آن در ولسوالی پریان اتفاق افتاده بود که یک بحث خصومت شخصی بود. یکی درمنطقه کورابه بود که تا حال علتش مشخص نشده و به طب عدلی راجع شده. هنوز نتایجش نیامده. و یکی دیگر که در منطقه بازارک بود. در روستا های (تلخه) هم بحث ذات البینی یا خصومت شخصی بوده که یک خانم توسط شوهرش به قتل رسیده است."

از او پرسیدم که اگر چنین است، چرا تا هنوز هیچ کسی بازداشت نشده است؟ اما سخنگوی والی طالبان در این مورد معلومات نداد.

اما برخی از باشندگان ولایت پنجشیر می‌گویند که قضایای جنایی و خشونت های خانوادگی که منجر به پرتاب افراد به دریا بوده باشد، بی‌پیشینه بوده است.

سه باشنده دیگر ولایت پنجشیر که به علت ترس از مجازات طالبان نمی‌خواهند از آنها در این گزارش نام گرفته شود، مدعی اند که طالبان افراد را شکنجه می‌کنند و بعد آنان را به داخل دریا می‌اندازند تا به گفته آنان کشتار و شکنجه از چشم مردم و رسانه ها به دور باشد. اما این ادعاها را طالبان رد می‌کنند.

در کمتر از دو ماه گذشته، بخش‌های ولایت پنجشیر از جمله کوه های دره کرامان، عبدالله خیل، پشغور، ولسوالی پریان، حصارک، چمال ورده و دره آرزو شاهد درگیری های سنگین بین نظامیان طالبان و گروه ضد طالبان موسوم به جبهه مقاومت ملی بوده است.

این جبهه پس از برگشت طالبان به قدرت در تابستان پارسال ایجاد شد.

مردم محلی بارها با ابراز نگرانی گفته اند که نظامیان طالبان مردم عادی را به اتهام دست داشتن با جبهه مقاومت ملی بازداشت، شکنجه و حتی کشته اند.

افراد طالبان در ولایت پنجشیر
افراد طالبان در ولایت پنجشیر

به گفته آنان احمد منیر که رمه اش را در منطقه ملسپه مرکز پنجشیر به چراگاه مرتفع برده بود، حدود بیست روز پیش ازسوی نظامیان طالبان بازداشت شد و بعد زیر شکنجه جان داد. آن رویداد واکنش های زیادی را در فضای حقیقی و مجازی به همراه داشت.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان درسی و یکم ماه می در حساب توییتر خود نوشت که "گزارش‌های نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر و سایر ولایات شمال با همکاری یوناما بسیار جدی گرفته می‌شود."

آقای بنیت در آخرهای ماه می سفر یازده روزه اش به افغانستان را به پایان رساند.

به اساس خبرنامه‌ای که در وبسایت سازمان ملل متحد منتشر شده او در جریان صحبت با خبرنگاران در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه غیرنظامیان متحمل نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از جمله دستگیری های خودسرانه، قتل‌های فراقانونی، شکنجه و آوارگی اجباری شده اند، ابراز نگرانی کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در بخشی از تویت خود گفته بود که به نظارت و دریافت اطلاعات در مورد گزارش‌های مبنی بر نقض حقوق بشر در پنجشیر و سایر ولایت های شمال ادامه خواهد داد و اینکه به اسرع وقت اقدام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG