لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

تبصره شماری از روزنامه های جهان در مورد زلزله پکتیکا و خوست


منزل رهایشی که در اثر زلزله در پکتیکا ویران شده است
منزل رهایشی که در اثر زلزله در پکتیکا ویران شده است

بسیاری از رسانه‌های غربی به زلزله اخیر در ولایت‌های پکتیکا و خوست افغانستان پرداخته اند.

روزنامه بریتانیایی گاردین نوشته است پس از زلزلۀ ۵.۹ ریشتری در جنوب شرق افغانستان، مقام‌های طالبان و نهاد‌های مدد رسان بین‌المللی برخی از کمک‌های بشردوستانه را با آسیب دیدگان آغاز کردند.

اما به نوشته گاردین اولین افرادی که به سرعت به این فاجعه واکنش نشان دادند، افغان‌های عادی بودند که با هزینه شخصی خود برای کمک به مردم در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا شتافتند.

این زلزله بیش از هزار کشته به جای گذاشت و براساس برخی از گزارش‌ها ۳۵ قریه را در پکتیکا و خوست ویران کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که به پانزده میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه نیاز است.

در ادامه آمده که یک زن ۵۵ ساله به نام سید شیرینه از ارزگان به ولسوالی آسیب دیده گیان در پکتیکا آمده است تا برای حدود ۱۳۰۰ متضرر غذا آماده کند.

گاردین در ادامه همچنین از احسان هڅاند یکتن از داوطلبان دیگر یادآوری کرده که برای هشتاد خانواده در ولسوالی گیان پکتیکا مواد غذایی فراهم کرده است.

روزنامه از یک اپلیکشن آنلاین به نام "اصیل"هم ذکر کرده که کمک‌های مالی را برای آسیب دیدگان زلزله از کشورهای مختلف جمع آوری می‌کند و در برخی از ولسوالی‌های افغانستان هم شبکه‌های داوطلبان را دارد.

برنامه جهانی غذا در صفحه اینترنتی خود در مورد کمک‌های بشردوستانه به زلزله زدگان در افغانستان پرداخته و نوشته است که پس از زلزله شدید در شرق افغانستان که در ۲۲ جون به وقوع پیوست، (دبلیو اف پی ) تیم‌های صحی و امبولانس‌ها را برای کمک به زخمی شده‌ها به ولایت‌های پکتیکا، خوست و پکتیا فرستاد.

براساس گزارش صفحه اینترنتی دبلیو اف پی هشت امبولانس و دو تیم سیار صحی مربوط به این اداره به مجروحین در منطقه مستقر شدند.

به نوشته این اداره، همچنین چندین روانشناس برای کمک به خانواده‌های قربانیان هم استخدام شده اند.

در ادامه آمده که یک محموله ده تُن دارو هم از کابل به ولایت‌های آسیب دیده ارسال شده که برای درمان ۳۶۰۰۰ نفر در سه ماه آینده کافی است.

برنامه جهانی غذا همچنین گفته که افغانستان هنوز هم یکی از دو کشوری است که از ویروس پولیو یا فلج اطفال به گونه کامل پاکسازی نشده است، به گفته این اداره کارمندان واکسیناسیون پولیو مربوط به این اداره ضمن کمک به زلزله زدگان وضعیت را زیر نظر دارند تا بیماری‌های ساری در این ولایت‌ها افزایش نیابد.

XS
SM
MD
LG