لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

نشریه آنلاین اسرائیل : موسسهٔ اسرائیلی « اسرا اید» به زلزله زده گان افغان کمک فراهم می‌کند


تعدادی از روزنامه های جهان
تعدادی از روزنامه های جهان

روزنامه نیویارک تایمز

  • روزنامه امریکایی نیویارک تایمز مطلبی منتشر کرده در مورد زلزله هفته گذشته در ولایت‌های پکتیکا و خوست. روزنامه در عنوان مطلب به نقل از یک آسیب دیده نوشته که گفته هیچ چیز ندارند.

در مطلب قصه مردم ولسوالی گیان در پکتیکا بیان شده به شمول آنچه بر سر عبدالقدیر ۲۷ ساله گذشته است.

نیویارک تایمز نوشته که او هنگام نماز صبح به خانه ویرانه خود سر زد تا از میان خاک و چوب بوجی آرد را بیرون بکشد.

در ادامه می خوانیم که از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان تقریباً یک سال می گذرد و این کشور دچار بحران اقتصادی است.

در ادامه آمده که عبدالقدیر روزانه چوب سوخت جمع آوری می کرد و به چند دالر می فروخت اما نویسنده گفته که روستاییان دیگر حتی نمی توانند که چوب سوخت هم بخرند.

در مطلب آمده که عبدالقدیر از دکانداران محلی پنجصدهزار افغانی قرضدار است و در چنین وضعی، به روز چهارشنبه ناگهان کوه‌های گیان لرزیدند و دیوارهای خانه عبدالقدیر فروریختند و شش عضو خانواده او جان دادند.

نیویارک تایمز نوشته که مردم ولسوالی گیان از بی‌بضاعت‌ترین‌ها هستند و اینکه از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان هم نفع نبرده اند.

نیویارک تایمز نوشته که باشندگان گیان در فصل تابستان تنها از راه جمع آوری و فروش جلغوره و چوب یک مقدار پول به دست می آرند و به سختی روزگار می گذرانند.

نشریه آنلاین اسرائیل ۲۱ سی

نشریه آنلاین اسرائیل ۲۱ سی مستقر در کالیفرنیا نوشته که موسسه خیریه اسرائیلی به نام « اسرا اید» به زلزله زدگان در افغانستان کمک می کند.

در ادامه می خوانیم که این موسسه با آغاز کمپاین گردآوری پول می خواهد که یکجا با شریکان منطقه‌ای خود نیازمندی‌های آسیب دیدگان را ارزیابی کند و به آنان وسایل پانسمان بفرستد مثل بنداژ، تسمه خاص برای جلوگیری از خونریزی، سیروم، وسایل دوختن زخم، انتی بیوتیک و قرص ضد درد.

نشریه به نقل از یوتمان پولیزتر رئیس اجراییه موسسه اسرا اید نوشته که موسسه‌شان وعده کرده که در موقع بجران در سطح بین المللی مددرسانی کند و با آسیب دیدگان روابط دوامدار داشته باشد.

پیش از این در اوائل امسال، حکومت اسرائیل پنجصد هزار دالر امریکایی را از طریق سازمان ملل متحد به مهاجران افغان در تاجیکستان کمک کرده بود.

افغانستان و اسرائیل در طول تاریخ روابط رسمی دیپلوماتیک نداشته اند.

اما اگر کمک موسسه اسرا اید به افغانستان برسد نخستین بار خواهد بود که افغان‌ها از کمک‌های طبی یک موسسه خیریه اسرائیلی مستفید خواهند شد.

اسرا اید در اواخر سال ۲۰۲۱ بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان ۱۶۷ افغان را که زندگی‌شان در آنجا در خطر بود به البانیا و امارات متحده عربی منتقل کرد.

XS
SM
MD
LG