لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

وزیر خارجه جرمنی: طالبان حقوق و آزادی‌های افغان‌ها را ربوده اند


آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی
آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی

وزیر خارجۀ جرمنی حمایت کامل آنان از افغان‌ها را به معنی مشروعیت بخشیدن به رژیم کنونی طالبان نمی‌داند.

آنالنا بربوک که در نشستی با پناهندگان افغان در آلمان صحبت می‌کرد، گفت که کشورش متعهد به کمک به افغانان است، اما روشن ساخت که این ارتباط به معنی مشروعیت بخشیدن به رژیم کنونی طالبان نیست.

اما طالبان می‌گویند که حکومت کنونی آنان مشروعیت و حمایت مردم را دارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: "امارت اسلامی مشروعیت دارد و حمایت مردم را همراه دارد. از نگاه دینی نظام مشروع است و مورد حمایت مردم قرار گرفته است. مهم این است که ما خواهان تعامل بهتر با دنیا هستیم. این شعار و هدف ماست."

اما با وجود این ادعاهای طالبان، به نظر نمی‌رسد که آنان اعتماد بین‌المللی را جلب کرده باشند. وزارت خارجۀ جرمنی در بیانیه‌یی به نقل از خانم بربوک گفته است، این کشور تلاش می‌کند تا به انتقال افغانان به جرمنی کمک کند، اما به گفته او، طالبان راه آنان را بسته است.

آنالنا بربوک افزوده، افغانستان با طوفانی از بحران‌های انسانی و سیاسی مواجه است و طالبان حقوق و آزادی‌های افغانان به ویژه حقوق دختران و زنان را دزدیده اند.

اما طالبان این اظهارات را نمی‌پذیرند و می‌گویند حقوق و آزادی‌های همه افراد در افغانستان محفوظ است.

وزیر خارجه آلمان همچنان می‌پذیرد که از زمان آغاز جنگ بی‌دلیل روسیه در اوکراین، افغانستان در اروپا از تیتر خبرها به حاشیه کشانیده شده، اما افزود که این بدان معنا نیست که افغانستان فراموش شده است.

آرشیف- شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف- شماری از زنان معترض در کابل

او گفت می‌دانند که میلیون‌ها کودک، زن و مرد در افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند.

آنالنا بربوک تعهد سپرد که کشورش ایدۀ یک افغانستان صلح آمیز و مرفه را کنار نخواهد گذاشت و تلاش‌های خود را برای کمک به مردم افغانستان در هفته‌ها و ماه‌های آینده تشدید خواهد کرد.

شماری از پناهجویان افغان که به تازگی وارد جرمنی شده اند نیز در این نشست صحبت کرده و از جامعۀ جهانی خواستند تا در مورد کمک به افغانان و رسیدگی به مشکلات افغانستان موضع معقولی اتخاذ کنند.

هر چند رژیم کنونی طالبان بیش از ده ماه است که در قدرت است، اما هنوز چراغ سبزی برای مشروعیت آن در سطح بین‌المللی وجود ندارد، چیزی که طالبان را نگران و ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افغانستان را تضعیف کرده است.

XS
SM
MD
LG