لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

تبصره اندپندنت در مورد نشست علما در کابل


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

اندپندنت

نشریۀ بریتانیایی اندپندنت، با اشاره به گردهمایی امروز که طالبان آن را نشست بزرگ علمای دینی و بزرگان خوانده اند، مطلبی را منتشر کرده است.

نشریه می افزاید که احتمال دارد در این گردهمایی در مورد تصمیم طالبان در بارۀ ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، بحث شود.

به نوشتۀ اندپندنت، شماری از مفسران افغان این نشست را لویه جرگه توصیف می‌کنند، مانند نشست سال ۲۰۰۲ میلادی که بعد از سرنگونی رژیم قبلی طالبان دایر شد و آینده افغانستان را شکل داد.

اندپندنت می افزاید، اما طالبان هنوز از اصطلاح جرگه استفاده نکرده اند که به یک نهاد فراگیر با قدمت چند صد ساله اشاره دارد.

در عوض طالبان آن را "جلسه بزرگ" علمای دینی برای بحث در مورد شماری از مسائل ملی نامشخص توصیف کرده اند.

به نوشتۀ اندپندنت، طالبان، شبکه‌ای از گروه‌های مسلح سنی و عمدتاً پشتون، در ماه اگست سال گذشته با خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده امریکا، کنترل دوبارۀ افغانستان را به دست گرفتند.

اندپندنت می افزاید، برخی‌ها بر این باورند که این گردهمایی می‌تواند راهی کشانیدن جوامع دیگر بسوی طالبان و لغو تصمیم‌ها در مورد منع آموزش دختران باشد که طالبان را در سطح جهان منزوی ساخته و با گذشت بیش از ۱۰ ماه از تسلط دوبارۀ آنها بر افغانستان، هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

کمیته بین المللی نجات

نشریۀ کمیته بین‌المللی نجات به زلزلۀ اخیر در ولایات پکتیکا، خوست و ننگرهار پرداخته است.

نشریه می‌نویسد که با رسیدن تیم‌های سیار صحی به مرکز زلزله در افغانستان که جان بیش از یکهزار تن را گرفت و تعدادی زیاد را هم آواره ساخت، کمیته بین المللی نجات خواستار اقدام فوری بین المللی برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان شده است.

به گفته کمیتۀ بین المللی نجات، حدود ۸۰۰ میلیون دالر تعهد شده در این ماه توسط بانک جهانی برای افغانستان، یک گام حیاتی است. اما بطی بودن این سرمایه گذاری، برای خانواده‌های متضرر در اثر زلزله در پکتیکا، کشنده است، خانواده‌های که در جستجوی خدمات صحی نجات بخش بسر می‌برند.

این در حالی است تا اکنون فقط ۳۳ درصد منابع مورد نیاز برای واکنش بشری برای افغانستان فراهم شده است.

میل آنلاین

نشریه میل آنلاین هم براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشته که پس از آن که زلزله‌های مرگبار در هفته گذشته شماری از ولایات افغانستان را تکان داد، مقامات مالی و دافغانستان بانک یا بانک مرکزی این کشور که تحت کنترل طالبان قرار دارد، برای ملاقات با یکی از مقامات وزارت خزانه داری امریکا عازم قطر شده اند.

براساس گزارش روزنامۀ واشنگتن پست، مقامات ارشد ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با رهبری طالبان در مورد میکانیزمی کار می‌کنند که به حکومت طالبان اجازه ‌می‌دهد که از ذخایر بانک مرکزی خود برای مقابله با بحران‌ شدید گرسنگی و فقر در آن کشور استفاده کند و در عین حال تدابیر حفاظتی برای اطمینان از عدم سوء استفاده از این منابع مالی ایجاد شود.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان در ماه اگست گذشته، ادارۀ بایدن بیش از ۹ میلیارد دالر ذخایر خارجی بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد.

XS
SM
MD
LG