لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

دانش آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال سرنوشت نامعلومی دارند


دانش آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان که به پرتگال مهاجر شده اند
دانش آموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان که به پرتگال مهاجر شده اند

دانش‌آموزان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال در اعتراضی به وضعیت بد و بی سرنوشت ماندن شان در آن کشور شکایت دارند.

این دانش آموزان ویدیوی اعتراض دسته‌ جمعی شان را در شبکه‌های اجتماعی نشر کرده اند.

در این نوار ویدیویی دانش‌آموزان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال دیده میشوند که در برابر ساختمان ریاست جمهوری دست به اعتراض زدند.

این دانش‌آموزان می‌گویند از هفت ماه بدین‌سو و پس از انتقال به کشور پرتقال در یک شفاخانه متروکه به‌سر می‌برند، غذای درست برای شان داده نمی‌شود و از سرنوشت آموزش موسیقی نیز خبری نیست.


یکی از این دانش‌اموزان با شرط حفظ هویت‌اش به رادیو آزادی می‌گوید، هیچ یک از وعده‌های دولت پرتگال که در روزهای اول برای شان داده شد، عملی نشده و با گذشت هر روز آنان در این کشور نسبت به سرنوشت خود ناامید‌تر می‌شوند.

دوصد و هفتاد تن از دانش آموزان و استادان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به پرتگال منتقل شده اند

"فکر کنید که مثل مریض ما در شفاخانه جابه‌جای شدیم و هیچ کس به داد ما نمی‌رسد، نان درست ندارد. ما به نام یک گروپ کلان موسیقی این جا آورده شدیم بسیار وعده‌های چرب و نرم برای ما داده شده، از وقتی که در شفاخانه آمدیم حتی روزهای شده که سه چهار روز آب نداشتیم داخل ساختمان."

حدود ۲۷۰ تن از استادان، کارمندان و دانش‌آموزان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان پس از سقوط حکومت به دست طالبان و متوقف شدن فعالیت مکتب آموزش موسیقی در گابل، به کشور پرتگال پناهنده شدند.

حدود ۲۷۰ تن از استادان، کارمندان و دانش‌آموزان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان به پرتگال منتقل شده اند
حدود ۲۷۰ تن از استادان، کارمندان و دانش‌آموزان انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان به پرتگال منتقل شده اند


اکنون به گفته یکی دیگر از دانش آموزان این انستیتیوت موسیقی، تنها حدود نود تن از دانش‌آموزان آن هم با وعده اینکه خانواده‌های شان نیز به پرتگال منتقل خواهند شد، در این کشور مانده اند و متباقی به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرپذیر رفتند.

این دانش‌آموز می‌گوید که ماه‌هاست غذای درست نخورده اند و مسوولان بخش مهاجرت کشور پرتگال هیچ پاسخ روشنی برای انتقال شان به خانه‌ها و یا شامل شدن شان به مکتب موسیقی نمی‌دهند.

"اعتراض کردیم به اعتراض ما پاسخ هم داده شد، یک سازمان است او آمد و گفتند چه خواست دارید، ما مشکلات خود را گفتیم اما انها گفتند اصلا از این مشکلا خبر نداریم، درحالی‌که دروغ می‌گویند ما چندین بار برای شان شکایت‌های خود را کردیم اما اصلا توجه نکردند."

احمد ناصر سرمست رییس انستیتیوت ملی موسیقی
احمد ناصر سرمست رییس انستیتیوت ملی موسیقی


احمد ناصر سرمست رییس انستیتیوت ملی موسیقی به پرسش‌های ما درباره سرنوشت این دانش‌آموزان که اغلب زیر سن هستند، پاسخ نداد اما این دانش‌آموزان به رادیو آزادی می‌گویند به دولت پرتگال یازده روز وقت داده اند که اگر در این فاصله به مشکلات شان رسیدگی نشود، به دیگر کشورهای مهاجر پذیر اروپایی خواهند رفت.

چندی پیش آقای سرمست مسوول این انستیتیوت اعلام کرد که پس از شش ماه توقف فعالیت، برنامه‌های آموزشی خود را در لزبون، پایتخت کشور پرتگال از سر گرفته اند.

او به رادیو آزادی گفته بود، حدود ۱۵۰ تن از دانش‌آموزان موسیقی در کنسرواتور ملی موسیقی پرتگال تمرینات شان را آغاز کرده‌اند و همچنان از بازگشایی دروازۀ انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در ماه‌های آینده در پرتگال خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG