لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

شکایت باشنده های پروان از نبود خدمات شهری و خرابی سرک های این ولایت


یکی از سرک های تخریب شده ولایت پروان
یکی از سرک های تخریب شده ولایت پروان

شمار زیادی از باشندگان مناطق شهری ولایت پروان از نبود خدمات شهری و خرابی سرک‌های داخل شهر شکایت دارند.

قيس احمد ۲۶ ساله در شهر کهنه چاریکار مرکز ولایت پروان دکان ادویه جات گیاهی دارد.

او به این باور است حکومت محلی طالبان دراین ولایت در مورد رسیدگی به مشکلات مردم شهر مسئولیت دارد. او اما می‌گوید پس از برگشت طالبان به قدرت که از آن نزدیک به یازده ماه می‌گذرد، قدم‌های لازم در زمینه ادامه کار پروژه‌ها برداشته نشده است.

قیس احمد بیشتر از خرابی سرک‌های داخل شهر چاریکار شکایت دارد: "سرک‌ها مخروبه باقی مانده اند. مانند سرک هوفیان شریف که موترها به بسیار مشکل در آن عبور و مرور می‌کنند و برای مردم مشکلات ایجاد کرده. وقتی که عراده جات مانند ریکشا، موتر های عادی و باربری از سرک هوفیان شریف عبور می‌کنند وقتی که تایر‌شان بالای فرو رفتگی‌های سرک قرار می‌گیرد امکان واژگون شدن‌شان می‌رود. همچنان عبور و مرور عراده جات باعث خاک آلوده شدن هوا شده است که مردم را به مشکلات تنفسی دچار کرده است."

احمد شعیب ۲۴ ساله یکی دیگر از باشنده‌های شهر چاریکار، از طالبان انتقاد می‌کند و می‌گوید پروژه هایی که در حکومت قبلی برای رسیدگی به مشکلات شهری مردم راه اندازی شده بود، نباید در این حکومت کار‌شان متوقف باشد.

شعیب در ادامه گفت: "پروژه هایی که در زمان جمهوریت در جریان کاربود و بعد از سقوط جمهوریت، حدود یازده ما می‌شود که امارت اسلامی در راس قدرت قرار دارد، آن پروژه‌های نا تکمیل در پروان بی‌سرنوشت مانده، مانند سرک جوار قوماندانی امنیه سابقه که کارش بی‌سرنوشت مانده و سرک چهل متره که استملاک شده بود کارش جریان داشت آن هم بی‌سرنوشت باقی مانده است."

محمدآغا در شهر چاریکار ریکشا دارد. او از خرابی برخی از سرک‌های داخل شهر که خاکی اند و فرو رفته گی‌های عمیق دارند شکایت دارد: "ریکشای من خراب می‌شود گریسکاری می‌کنیم، میله پایه‌اش می‌شکند بخاطر چقری‌های سرک، مشکلات زیاد داریم. زیاتر بخاطری خاک در سرک بلند می‌شود مشکل داریم. از امارت تقاضا می‌کنم که این سرک را ترمیم کند. مردم ما زیاد به تکلیف هستند، حتی درخت‌های که در کنار سرک هوفیان شریف قرار دارند بجای اینکه سبز باشند و خوشایند به نظر برسند ولی زیر خاک هیچ دیده نمی‌شوند. در این سرک زیاد عراده جات واژگون شده تقریباً هفت عراده واژگون شده اند. حتی یک روز موتر باربری هم در این سرک واژگون شد."

سرک تخریب شده در ولایت پروان
سرک تخریب شده در ولایت پروان

برخی از ادارات حکومت محلی طالبان در پروان می‌گویند کار ۶۶ پروژه مختلف عام المنفعه در حکومت جمهوریت، در این ولایت جریان داشت که با برگشت طالبان به قدرت کار‌شان متوقف شد. اما حالا حکومت محلی طالبان در پروان می‌گوید کار برخی از آن پروژه‌ها در جریان سه ماه اخیر آغاز شده و به بهره برداری سپرده شده است.

به اساس معلومات برخی از منابع مسئول مانند شاروالی شهر چاریکار در این شهر بیشتر از یکصد و بیست هزار نفر زندگی می‌کند.

حکومت محلی طالبان در پروان می‌گوید برای آغاز کار پروژه‌های نیمه کاره قدم هایی را برداشته اند.

سید حکمت الله شمیم سخنگوی والی طالبان در پروان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "مجموعاً پروژه هایی که در زمان جمهوریت ایجاد شده بود شصت و شش پروژه است که از این مجموعه شش پروژه آن در دوره امارت اسلامی تکمیل شده، پانزده پروژه دیگر تحت کار است و به تعداد چهل و پنج پروژه دیگر که کار‌های مقدماتی آن شاید در همین روز‌ها آغاز شود. پروژه هایی که از زمان جمهوریت ناتکمیل مانده، امارت اسلامی افغانستان و خاصتاً اداره محلی پروان و ادارات مسئول در مجموع هدایت دادند تا زمینه‌ها و فرصت‌های پروژه‌ها را مساعد سازند، تا بتوانیم پروژه هایی را که منافع عامه مردم در نظر است آنها را تکمیل نماییم."

آقای شمیم در مورد نوعیت ۶۶ پروژه نامبرده گفت مانند سکتور زراعت، فواید عامه، صحت عامه، انکشاف دهات، معارف و شاروالی را این پروژه‌ها پوشش می‌دهد.

اما شماری از باشندگان شهر چاریکار مانند قیس احمد می‌گویند‌: "تحرک و تخصص لازم را در کار ادارات حکومت نمی‌بینند تا امیدوار باشند برای حل مشکلات مردم این شهر کوچک."

XS
SM
MD
LG