لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

مبارزه از طریق نقاشی با محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بر زنان و دختران


دختران نقاش: هدف ما این است که صدای زنان افغان را در قالب نقاشی‌ها و توسط هنر خود بلند کنیم.
دختران نقاش: هدف ما این است که صدای زنان افغان را در قالب نقاشی‌ها و توسط هنر خود بلند کنیم.

یک گروه از دختران نقاش در شهر هرات مبارزه‌ای را برضد محدودیت‌ها در برابر زنان و دختران افغان از سوی طالبان آغاز کرده اند.

این دختران نقاش در اثرهای هنری‌شان توانمندی‌ها و چالش‌های زنان و دختران را به تصویر می‌کشند.
آنان می‌گویند که اجازه نمی‌دهند تا صدای زنان و دختران خاموش شوند و طالبان محدودیت‌های بیشتری را در برابر‌شان وضع کنند.

در یک اطاق نسبتاً کلان سه دختر دور یک میز نشسته اند و هم زمان با شنیدن موسیقی، چهره زنان را نقاشی می کنند. در دیوارهای سه طرف این اتاق، نقاشی هایی از زیبایی ها، دستاوردها و مشکلات زنان و دختران آویزان هستند.

این سه دختر نقاش تقریباً یک ماه پیش گروهی را به نام شمامه ایجاد کرده اند تا صدای زنان و دختران افغان را در قالب نقاشی‌های‌شان بازتاب دهند.

زهرا جعفری ۲۳ ساله یکی از این دختران است.

او می‌گوید، محدودیت‌های طالبان زنان و دختران افغان را از حقوق انسانی و اسلامی‌شان محروم ساخته و آنان را به حاشیه برده است.

به گفته زهرا، او با دوستانش می‌خواهد که درد دل زنان افغان را از طریق نقاشی‌های خود به جهانیان برساند: "هدف ما این است که صدای زنان افغان را در قالب نقاشی‌ها و توسط هنر خود بلند کنیم. زنان افغان بسیار ناامید شده اند. ما زنان باید متحدانه دست به دست هم بدهیم، قوی باشیم و جامعه خود را پیشرفت بدهیم."
مسدود شدن مکتب‌های دختران بالاتراز صنف ششم، وضع حجاب اجباری، ممانعت از کار زنان در نهادهای حکومتی و محروم شدن زنان از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از عمده‌‌ترین محدودیت‌های است که طالبان بر زنان و دختران وضع کرده اند.

آرزو محمدی ۲۵ ساله یکی دیگر از اعضای گروه شمامه است.

او می‌گوید، محروم ساختن زنان افغان از حقوق اساسی‌شان از سوی طالبان، برای هیچ زنی پذیرفتنی نیست و در برابر آن ایستادگی می‌کند.

دختران نقاش در ولایت هرات
دختران نقاش در ولایت هرات

او در این باره به رادیو آزادی بیشتر می گوید: "محدودیت هایی که وضع شده است زندگی زنان را مشکل ساخته است. از مسدود شدن مکتب ها، تا اجازه ندادن کار و وضع حجاب اجباری زنان را بسیار اذیت ساخته است. ما دختران که توانایی داریم هنر خود را به زور می‌دهیم تا زنان و دختران دیگر که در دیگر بخش‌های موفق هستند و کار می‌کنند روحیه بگیرند."

دختران عضو گروه شمامه نزدیک به دو هفته پیش یک نمایشگاه را برضد حجاب اجباری در شهر هرات برگزار کرده بودند.

وحیده محصل فاکولته اقتصاد پوهنتون هرات و یک تن از بازدید کنندگان این نمایشگاه می‌گوید که حجاب اجباری طالبان برای او و دیگر دختران پذیرفتنی نیست.

او در این باره به رادیو آزادی گفت: "حجاب اجباری و تحمیلی نیست. قبلاً از این که طالبان بیایند کشور ما اسلامی بود و ما همینطور بودیم. مادران ما هم مانند اکنون بود و هیچ مشکلی هم پیش نیامد. ما در خانواده اسلامی بزرگ شدیم ولی اکنون طالبان می‌گویند که انگار اسلام از دید آنها مشکل داشته و اسلامی که ما دیدیم اشتباه بوده است."

وضع روز افزون محدودیت‌ها بر زنان و دختران از سوی طالبان نگرانی‌های جهانی را بر انگیخته است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک نشست به تاریخ دهم سرطان سال روان، وضعیت زنان و دختران افغان را نگران کننده و آینده آنان را زیر سایه حکومت طالبان تاریک خواند.

میشل باچله رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید ورزید که برای تامین حقوق زنان و دختران افغان باید اقدامات فوری صورت گیرد.

در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیاد جهانی برای قانع ساختن طالبان در زمینه رعایت حقوق زنان و دختران افغان صورت گرفته است اما این تلاش‌ها اثر گذار نبوده است.

با وجود فشارهای جهانی، دوره‌های لیسه و متوسطه مکتب‌های دخترانه مسدود است و اجازه کار به زنان در بسیاری نهادهای حکومتی داده نشده است.

XS
SM
MD
LG