لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

بیش از ۴۵۰۰ پناهجوی افغان از ایران اخراج شده اند


آرشیف - یک خانوادۀ که از ایران اخراج شده است.
آرشیف - یک خانوادۀ که از ایران اخراج شده است.

رسانه‌های ایرانی گزارش داده اند که به تاز‌گی بیش از ۴۵۰۰ پناهجوی افغان از این کشور به افغانستان بازگشت داده شده اند.

احمدشاه باشندۀ اصلی ولایت بغلان به تازگی از ایران از طریق اسلام قلعه در هرات رد مرز شده‌ است.

او که یک سال پیش برای کارگری راه سفر قاچاقی به ایران را پیش گرفت، می‌گوید، در یک سال گذشته در ساختمان‌های ایران کار می‌کرد و دستمزدش را به خانواده‌اش می‌فرستاد، اما پولیس ایران چندی پیش او و برخی دوستانش را از اتاق‌شان بازداشت کرد و به افغانستان رد مرز کرد.

او گفت: "یک سال ایران بودم، سه ماه کار کردم به اتاق نشسته بودم شام ما را پاسگاه آمد گرفت. ما سه ماه کار کردیم نه پول گرفتیم نه دیگه."

او می‌گوید که صاحب کارش مزد سه ماه کار اخیرش کارش را نپرداخته و حالا مانده که چگونه با دستان خالی به پیش خانواده و پدر بیمارش برگردد.

قصه احمدشاه، داستان مشابه هزاران جوان افغان است که همواره از سوی کشور ایران رد مرز می‌شوند.

ابراهیم، نوجوان شانزده ساله از ولایت فراه هنگام سفر قاچاقی به ایران از میان راه از سوی پولیس مرزی ایران بازداشت و رد مرز شده است: "ما را گفتند بچیم "فرار کنید" ما فرار کردیم اما سنگ زدند به جان رفیق‌هایم خورد، نتوانستیم فرار کرده ما را گرفت و بسیار لت و کوب کرد، دست‌های ما را پس سرهای ما می‌گرفت و می‌گفت برخیزید و بنشینید، ما را خیلی اذیت کرد."

اخیراً روند اخراج مهاجرین افغان از کشور ایران شدت گرفته است.

ایران چندی پیش اعلام کرد، مهاجران افغان را که از راه غیرقانونی به این کشور آمده و بدون سند هستند، اخراج خواهد کرد.

به تازگی برخی رسانه‌های ایران گزارش داده اند که در دو روز گذشته بیش از ۴۵۰۰ پناهجوی افغان از این کشور به افغانستان برگشت داده شده اند.

اما ظاهراً خطر اخراج اجباری تنها متوجه مهاجران غیرقانونی افغانستان در کشور ایران نیست، افغانانی هم که برای کار راه سفر غیرقانونی به ترکیه را در پیش گرفتند نیز از این امر مستثنی نیستند.

کیهانه شهروند افغانستان و ساکن ایران به رادیو آزادی می‌گوید، برادرش یک ماه پیش از راه قاچاقی به ترکیه رفت، اما به محض رسیدن از سوی پولیس این کشور شناسایی و بازداشت شد.

آرشیف - شماری از جوانان افغان در سرحد ایران با ترکیه
آرشیف - شماری از جوانان افغان در سرحد ایران با ترکیه

او می‌گوید، برادرش عضو اردوی ملی افغانستان بود و اکنون در بند نیروهای مرزی ترکیه است: "پولیس آنها را گرفت و به زندان برد بیست روز پانزده روز به زندان بودند و بعد آنها را به کمپ بردند حالا به کمپ نه اجازه خروج دارند و نه هم اجازه حرف زدن به خانواده‌ها‌ی شان را ندارند."

خبرگزاری آناتولی ترکیه به تازگی گزارش داده که ۳۶۳ پناهجوی افغان که به گونۀ غیرقانونی وارد ترکیه شده بودند، شناسایی شده و به زودی به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

مسئولان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به سوالات ما در این باره پاسخ ندادند.

پس از حاکمیت طالبان روند مهاجرت‌ افغانان به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه افزایش یافته، از این میان برخی که شرایط سفر قانونی برای‌شان مهیا نیست، راه قاچاقی را پیش می‌گیرند.

ایران و پاکستان دو همسایه افغانستان که بیشترین مهاجران افغان را در خود جای داده اند.

وزارت خارجۀ ایران چندی پیش گفت که به اساس رقم ثبت شده، شمار پناهجویان افغان در ایران بین ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

رسانه‌های ایران به نقل از این وزارت گفتند که از این میان تنها ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار پناهجوی افغانستان اسناد قانونی اقامت ایران را دارند.

XS
SM
MD
LG