لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

پاکستان ادامه واردات زغال سنگ از افغانستان را مشروط به کاهش بهای آن کرد


یک معدن زغال سنگ در سمنگان
یک معدن زغال سنگ در سمنگان

پاکستان می‌گوید به واردات زغال سنگ از افغانستان به شرط ادامه می‌دهد که در بهای آن کاهش به میان آید.

این موضوع را مفتاح اسماعیل، وزیر مالیه و عواید این کشور به رسانه‌های پاکستانی گفته است.

رسانۀ پاکستانی انترنشنل نیوز به نقل از آقای اسماعیل نوشته است، زمانی این روند را ادامه خواهند که از لحاظ اقتصادی و تجارتی به نفع‌شان باشد.

این در حالیست که در حال حاضر زغال سنگ افغانستان ۱۷۰ دالر پائین‌تر نسبت به بهای جهانی آن به پاکستان صادر می‌شود.

دو هفته پیش صدراعظم پاکستان گفت که دستور داده تا زغال سنگ افغانستان به روپیۀ پاکستانی خریداری شود و صادرات آن نیز افزایش یابد.

او این را هم گفته بود که پاکستان از مالیۀ واردات زغال سنگ افغانستان سالانه ۲.۲ میلیارد دالر سود به دست می‌آورد.

اما پس از انتقادها از طالبان بخاطر روند صادرات زغال سنگ افغانستان به پاکستان، آنان به تاریخ ۷ سرطان گفتند که تنها مالیۀ صادرات زغال سنگ را ۳۰ درصد افزایش دادند و بهای اصلی آن سر جایش باقی است.

رسانۀ پاکستانی انترنشنل نیوز هم به نقل از یک مقام حکومت این کشور نوشته که واردات زغال سنگ افغانستان یک معاملۀ مستقیم بین سکتور تجاری است، موضوعی که مقام‌های طالبان هم آن را بیان می‌کنند و می‌گویند، آنان در این بخش هیچ قراردادی با حکومت پاکستان ندارند و تاجران افغانستان زغال سنگ را از آنان خریداری و به پاکستان صادر می‌کنند.

این مقام پاکستانی گفته که دولت پاکستان سکتور خصوصی را برای واردات زغال سنگ از افغانستان تشویق می‌کند و مدیریت بهتر مرزها و حمل و نقل آن از طریق راه آهن را تسهیل می‌کند.

مقام‌های وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به کاهش بهای زغال سنگ پاسخ ندادند، اما پیش از این روند صادرات زغال سنگ به پاکستان دفاع کرده بودند.

اما انتقادها بر روند صادرات زغال سنگ به پاکستان همچنان پابرجاست.

عبدالنصیر رشتیا، آگاه اقتصادی می‌گوید: "اکنون که تقاضا برای زغال سنگ افغانستان در بازارهای منطقه بالا است، باید تلاش کنیم تا از طریق این عرضه و تقاضا قیمت زغال سنگ را در بازار تعیین کنیم. همچنین در زمینۀ استخراج و مدیریت زغال سنگ هم باید توجه کنیم. فکر می‌کنم که اکنون به گونۀ غیرحرفه‌ای استخراج می‌شود."


کمبود انرژی برق در پاکستان و افزایش بهای زغال سنگ در بازارهای جهانی این کشور را مجبور کرده تا واردات زغال سنگ افغانستان را افزایش دهد.

مقام‌های حکومت طالبان میزان صادرات زغال سنگ به پاکستان را روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن اعلام کردند، اما خبرگزاری رویترز ماه گذشته به نقل از مقام‌های پاکستان گزارش داد که میزان صادرات زغال سنگ افغانستان به پاکستان ماهانه به ۵۰۰ هزار تن می‌رسد.

پاکستان می‌خواهد که به جای زغال سنگ افریقای جنوبی و اندونیزیا زغال سنگ افغانستان را با بهای پائین‌تر وارد کند و فابریکۀ تولید برقش را راه بیندازد.

XS
SM
MD
LG