لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

نشریهٔ دیپلومات: دنیا از همکاری با حکومت طالبان خودداری می‌کند


تصویر آرشیف: برخی از روزنامه های جهان
تصویر آرشیف: برخی از روزنامه های جهان

نشریۀ دیپلومات

نشریۀ دیپلومات مطلبی را در مورد نشستی که اخیراً توسط طالبان تحت نام"نشست بزرگ عالمان دین" در کابل برگزار شد، منتشر کرده است .

روز شنبه این نشست سه روزه در پایتخت افغانستان، با تعهد حمایت از طالبان و درخواست به رسمیت شناختن حکومت طالبان، از جامعۀ جهانی پایان یافت .

در ادامۀ مقالۀ دیپلومات می خوانیم که تقریباً اکثریت اشتراک کنندگان این نشست، مقامات، حامیان طالبان و روحانیون اسلامی بودند، اما زنان اجازه حضور در این نشست را نداشتند .

دیپلومات می افزاید، جامعۀ جهانی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و از هر گونه همکاری با حکومت آنها، به ویژه پس از محدود ساختن حقوق زنان و اقلیت ها، خودداری می کند .

روز پنجشنبه در آغاز این نشست، صدای تیراندازی در نزدیک سالن لویه جرگه درپولیتخنیک کابل شنیده شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان بعداً به خبرنگاران گفت که نیروهای آنها بر فردی که گمان میرفت بمب دستی داشت، فیر کرده اند و افزود که جای نگرانی وجود ندارد .

اما به نوشتۀ دیپلومات، گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و فیلمی را منتشر کرده که سه جنگجوی به شدت مسلح را نشان می دهد که روی بام ساختمانی در نزدیک محل این نشست مخفی شده اند و داعش گفته که این افراد آنها در نزدیک محل نشست بزرگ علمای دینی مستقر و منتظر دستور حمله بودند .

روزنامۀ گاردین

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا هم در مقالۀ به سرنوشت افغانی پرداخته که با کتاب پرفروش "کتابفروش کابل" شهرت بین المللی یافت .

روزنامه می نویسد، شاه محمد رئیس ۶۹ ساله در ۲۶ سپتمبر گذشته وارد بریتانیا شد و در میدان هوایی درخواست پناهندگی کرد .

به نوشتۀ روزنامه، شاه محمد که از سلسله رژیم های سرکوبگر در افغانستان جان به سلامت برده، اینک از دست طالبان فرار کرده و به بریتانیا پناهنده شده است. او به گاردین گفته که "بریتانیا تنها دروازه ای بود که به روی من باز شد، تا از طالبان در امان باشم. "

گاردین می افزاید، زمان برای کتابفروشی مستقل در افغانستان سخت است و شاه محمد رئیس مطمئن نیست که آیا کتابفروشی که در سال ۱۹۷۴ تأسیس شده و حدود پنج دهه متلاطم را پشت سر گذاشتانده، خواهد توانست که در برابر آزمون های کنونی طالبان مقاومت کند؟.

اسنی سیرستاد یک خبرنگار ناروژی که بلافاصله پس از رویداد ۱۱ سپتمبر به افغانستان سفر کرده بود، کتابی را در مورد شاه محمد کتابفروش و دو همسرش نوشت. این کتاب بر اساس گزارش ها و مشاهدات او پس از پنج ماه زندگی با خانواده شامحمد نوشته شده است.

"کتابفروش کابل" در سال ۲۰۰۲ میلادی در صدر جدول فروشات کتاب در سطح بین المللی قرار گرفت، به ده ها زبان ترجمه شد و به شهرت رسید. با این حال، شاه محمد و خانواده اش از نویسنده شکایت کرده، ادعا نمودند که این کتاب نادرست نوشته شده و در آن به حریم خصوصی آنها تعرض شده است.

XS
SM
MD
LG