لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

نزدیک شدن عید قربان؛ فروشندگان مواشی: بازار فروشات سرد است


آرشیف - یک فروشنده مواشی در کابل
آرشیف - یک فروشنده مواشی در کابل

شماری از فروشندگان مواشی می‌گویند، امسال در مقایسه به سال‌های گذشته بازار فروش مواشی بسیار کاهش یافته است.

منطقۀ علی خیل در شرق شهر کابل موقعیت دارد. در بازار فروش مواشی در این منطقه شمار زیادی از مردم حضور دارند، اما شمار اندک‌شان مواشی می‌خرند و بیشترشان تنها جویای قیمت مواشی می‌شوند.

سپینی یکی از فروشندگان مواشی به رادیو آزادی گفت که امسال در مقایسه به سال‌های گذشته قیمت مواشی کاهش یافته و در کنار آن تعداد خریداران آن نیز کاهش یافته اند: "سال‌های قبل مردم می‌آمدند و به تقاضای خود در بارۀ خرید مواشی می‌گفتند، تقاضای شان مواشی بود که خوبش باشد، تا هنوز امسال مشتریان چندانی پیدا نشده است، یک دو تایی هم که می‌آیند تقاضای شان مواشی است که ارزان باشد."

جاوید دیگر فروشندهٔ مواشی هم همین موضوع را بیان می‌کند و می‌گوید، امسال در بهای مواشی نسبت به سال‌های گذشته کاهش آمده است: "قبلاً یک مواشی به شصت هزار فروش می‌شد، اما امسال به پنجاه هزار فروش می‌شود. و موضوع دیگر این است که سال‌های گذشته به اندازه‌ای که مردم قربانی می‌کردند، امسال نمی‌کنند. سال قبل در یک خانه حتی ۵ قربانی هم می‌شد، امسال یک قربانی هم نمی‌شود. بی‌کاری بسیار زیاد شده است."

این در حالیست به عید قربان تنها دو روز باقی مانده است.

امسال این عید در حالی فرا می‌رسد که طالبان در افغانستان حاکم هستند، بی‌کاری زیاد شده و فقر به اوجش رسیده است.

آرشیف - بازار فروش مواشی در کابل
آرشیف - بازار فروش مواشی در کابل

شماری از باشند‌گان شهر کابل می‌گویند، آنان در حالی که برای پیدا کردن غذای یک وقت‌شان حیران هستند، چطور می‌توانند قربانی کنند.

عبدالعلی یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت: "قیمت‌ها همان است، اما همراه مردم پیسه نیست، مردم پول شکم سیر کردن خود را ندارد مواشی برای چه بخرند."

با آن هم شمار دیگر می‌گویند، با وجود بحران اقتصادی در کشور، بهای مواشی همچنان بلند است. آنان از حکومت طالبان می‌خواهند که برای مواشی نرخ تعیین کنند و اجازه ندهند که فروشندگان، مواشی را با قیمت بلند به فروش برسانند.

XS
SM
MD
LG