لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

گفت‌وگوی سرپرست یوناما با مقامات طالبان در بارۀ چالش‌های گوناگون در افغانستان


مارکوس پوتزل، سرپرست و معاون جدید دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان حین دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
مارکوس پوتزل، سرپرست و معاون جدید دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان حین دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان

مارکوس پوتزل، سرپرست و معاون جدید دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما با مقامات طالبان در بارۀ چالش‌های گوناگون و دشواری‌های مردم، اهمیت تعامل با جامعۀ مدنی و تضمین حقوق بشر برای همه و تسهیل دیالوگ برای یک حکومتداری و جامعۀ فراگیر افغانستان بحث کرده است.

یوناما در رشته تویت‌ها از دیدار‌های جداگانۀ مارکوس پوتزل، سرپرست و معاون جدید دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان با شماری از مقامات طالبان و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی نظام مخلوع جمهوری افغانستان خبر داده است.

یوناما نوشته است که آقای پوتزل در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان روی چالش‌های گوناگون و دشواری هایی که به گفتۀ یوناما مردم افغانستان رو به رو اند، بحث کرد. در ادامه آمده است که یوناما به بازی کردن نقش سازنده ادامه می‌دهد.

طالبان گفته اند که آقای پوتزل در ملاقاتش گفته است که از آغاز مأموریت خود در افغانستان خوشحال است و سازمان ملل متحد از افغانستان حمایت قاطع می‌کند.

یوناما در تویت دیگر نگاشته است که آقای پوتزل در دیدار با عبدالکبیر، معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان در بارۀ اهمیت تعامل با جامعۀ مدنی و تضمین حقوق بشر برای همه بحث کرده است.

در تویت جداگانه نیز دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نوشته است که معاون جدید یوناما در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان روی راه هایی که یوناما می‌تواند دیالوگ برای یک حکومتداری و جامعۀ فراگیر افغانستان را تسهیل کند، بحث کرد.

حافظ ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان دیشب به رادیو آزادی گفت آقای پوتزل در دیدار با آقای متقی در مورد مأموریت خود معلومات داد و خواهان همکاری و هماهنگی از سوی حکومت طالبان شد: "سرپرست یوناما گفت که سازمان ملل متحد از مأموریت دیپلماتیک کشور‌های خارجی در افغانستان استقبال می‌کند و می‌خواهد که افزون بر سفارت‌های موجود، سفارت‌های دیگر نیز گشایش یابند."

سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان افزود که امیرخان متقی از آقای پوتزل خواسته است که نقش مثبت را در ایجاد روابط و تعامل میان افغانستان و جامعۀ جهانی بازی کند.

حافظ ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان
حافظ ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان

یوناما در ادامۀ تویت‌هایش نوشته است که آقای پوتزل در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی نظام مخلوع جمهوری افغانستان به روز چهارشنبه روی نیاز شامل کردن تمامی گروه‌های جامعه در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان بحث و برای کسب اطمینان در مورد آیندۀ بهتر بر اهمیت آموزش برای همه تأکید کرده است.

آقای پوتزل هم در توییترش نگاشته است که متعهد به کار با مردم افغانستان است.

به گفته او این کشور در یک برهۀ حساس در تاریخ معاصرش قرار دارد.

در ماه آینده میلادی، یک سال از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان خواهد گذشت. هنوز هیچ کشور جهان حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشاخته است.

هرچند حکومت طالبان ادعا‌های نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق زنان و دختران را رد می‌کند، رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر به تازگی رژیم طالبان سرکوبگر ترین در سطح جهان خواند و گفت که رفتار طالبان با مردم افغانستان به تداوم تحریم‌ها بر طالبان انجامیده است.

XS
SM
MD
LG