لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

جو بایدن می‌خواهد موقف افغانستان به عنوان متحد عمدۀ خارج از ناتو لغو شود


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در نامه‌ای به رهبران کانگرس امریکا نوشته است که قصد دارد تا موقف افغانستان را به عنوان متحد عمدهٔ خارج از ناتو لغو کند.

تلویزیون سی ان ان و چند رسانۀ برجسته دیگر امریکایی گزارش دادند که آقای بایدن در نامه‌ای به روز چهارشنبه به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا نوشته است که به اساس مادهٔ ۷۱۵، قانون کمک‌های خارجی سال ۱۹۶۱، او ارادۀ خود را برای لغو افغانستان به عنوان متحد عمدهٔ خارج از ناتو اعلام کند.

این در حالی است که نزدیک به ۱۱ ماه پیش و پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، امریکا به حضور نظامی ۲۰ ساله‌اش در افغانستان پایان داد.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا پس از آن این اعلام را کرد که چندی پیش ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در نشست بزرگ علما در کابل گفت، فرمایش هیچ کشوری را نمی‌پذیرد و حتی اگر بمب اتم هم بالای‌شان استفاده شود، زیر بار خواست‌های آنان نمی‌رود.

وی اما در پیام عیدی خود گفته است که می‌خواهد با همه کشور‌های جهان به شمول امریکا تعامل و روابط خوب داشته باشد.

اما قاری یوسف احمدی معاون سخنگوی حکومت طالبان در صفحۀ توییتر خود نوشته است که آنان کدام نگرانی ندارند و آنان هم چنینی خواستی دارند. به نوشتۀ آقای احمدی، افغانان در ۲۰ سال گذشته به همین دلیل زجر کشیدند و آنان نمی‌خواهند که زیر چتر این گونه موضوعات سبب تهدید دیگران شوند.

معاون سخنگوی حکومت طالبان افزوده که با این وجود آنان خواهان روابط خوب دیپلماتیک و تجارتی با تمام کشورها هستند.

در سال ۲۰۱۲، امریکا افغانستان را به عنوان متحد عمدهٔ خارج از ناتوی خود معرفی کرد و راه را برای حفظ روابط دفاعی و اقتصادی بین دو کشور هموار کرد.

هیلری کلنتن، وزیر امور خارجهٔ آن زمان امریکا در سفری به کابل این موضوع را اعلام کرد.

محمد اسحق اتمر، آگاه نظامی‌ می‌گوید، امریکا این‌گونه می‌خواهد از تمامی مسئولیت‌هایش در مقابل افغانستان خلاص شود: "این یک اشارهٔ بسیار بد است که برای جهانیان نشان داده شود که ما ( امریکا) با افغانستان هیچ تعلقی نداریم، به این معنی که هراس‌افگن‌ها هر عملی را که در افغانستان انجام دهند آن‌ها مسئول نیستند، حضور ۲۰ ساله‌شان (امریکا)، قرار‌دادهای استراتژیک‌شان با این کشور و گفت‌وگویشان با افغان‌ها همه با آب یکسان شدند، من فکر می‌کنم که این آغاز یک مرحلهٔ بد دیگر برای افغانستان است."

بر اساس اصول موقف متحد عمدۀ امریکا بودند، روابط اقتصادی و دفاعی به عنوان متحد امریکا با کشور یاد شده گسترش می‌یابد و پس از آن به اساس این توافقنامه به این کشور کمک‌هایی در بخش آموزش ارتش و دادن تجهیزات نظامی صورت می‌گیرد. – آنچه که امریکا در ۲۰ سال گذشته در مقابل افغانستان انجام داد.

اما اکنون که طالبان بر افغانستان حاکم شده‌اند، امریکا و همه کشور‌های عضو ناتو روابط نظامی‌اش با این کشور را قطع کرده‌اند.

با این حال، وزارت امور خارجهٔ امریکا در اعلامیهٔ اخیر خود اعلام کرده که پس از لغو عضویت افغانستان به عنوان متحد عمدۀ خارج از ناتو، ایالات متحده امریکا ۱۸ متحد بزرگ خارج از ناتو خواهد داشت که این کشورها آرژانتین، استرالیا، بحرین، برازیل، کولمبیا، مصر، اسراییل، ‌جاپان، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، پاکستان، فیلیپین، قطر، کوریای جنوبی، تایلند و تونس اند.

XS
SM
MD
LG