لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

لباس یکسان نیروهای طالبان و دزدان باشندگان هرات را نگران ساخته است


نیروهای طالبان در یک ایست بازرسی در شهر هرات
نیروهای طالبان در یک ایست بازرسی در شهر هرات

حضور افراد مسلح بدون یونیفورم طالبان در شهر هرات باعث نگرانی باشندگان این شهر شده است. بسیاری از دزدان و آدم ربایان که همانند طالبان لباس می‌پوشند در شهر هرات فعالیت می‌کنند.

شهروندان هرات با انتقاد از حکومت طالبان می‌گویند که با گذشت نزدیک به یک سال، موفق نشده است تا به نیروهایش در شهر هرات یونیفورم توزیع کند.

در چوک سینمای شهر هرات در یک ایست بازرسی چهار مرد تفنگدار با لباس محلی موترها، موترسایکل‌ها و عابران را بازرسی می‌کنند.

باشندگان شهر هرات می‌گویند که این وضعیت باعث وحشت در میان مردم شده است.

خلیل احمد یکی از باشندگان شهر هرات است. او می‌گوید، هیچ تقاوتی در پوشش نیروهای طالبان با دزدان و آدم ربایان نیست.

یک نیروی امنیتی طالبان یک موترسایکل را در شهر هرات بازرسی می‌کند
یک نیروی امنیتی طالبان یک موترسایکل را در شهر هرات بازرسی می‌کند

به گفته او، سارقان مسلح با استفاده از این وضعیت در برخی ساحات ایست بازرسی افراز می‌کنند و به نام طالب، وسایط نقلیه و اموال مردم را سرقت می‌کنند: " با لباس شخصی ما نمی‌دانیم که دزد است یا دولتی. باید میان نیروی دولتی با دزد و اختطاف‌گر تفاوت وجود داشته باشد. اختطاف گر هم میاید با همین لباس و تفنگ اختطاف می‌کند. باید یک یونیفورم وجود داشته باشد تا ما تفاوت را ببینیم."

برخی از باشندگان هرات همچنان از آنچه رفتار غیر مسلکی افراد طالبان در جریان عملیات و ایست‌های بازرسی می‌خوانند شکایت دارند.

نذیر احمد یکی دیگر از باشندگان شهر هرات است. او می‌گوید، افراد طالبان به بهانه بازرسی وسایط نقلیه مردم را به مدت طولانی در جاده‌ها منتظر نگهمیدارند.

او در این زمینه به رادیو آزادی بیشتر گفت: " نیروهای پولیس مسلکی نیستند و هنوز با قوانین نظامی و مسلکی آشنا نیستند. در چک پاینت‌ها تمام کارهای این‌ها به کندی پیش می‌رود. مردم دقایق زیاد برای چک و بررسی در چک پاینت‌ها منتظر می‌مانند."

برخی از آگاهان نظامی می‌گویند که حکومت طالبان به علت مخالفت هایی درونی که در باره یونیفورم نیروهای خود دارند، تا هنوز موفق به توزیع یونیفورم نشده اند.

به گفته جنرال ثمر سادات یک نظامی بازنشسته در کابل، بر بنیاد قوانین نظامی همه نیروهای طالبان در شهرها باید لباس نظامی بر تن داشته باشند.

دو نیروی امنیتی حکومت طالبان در شهر هرات
دو نیروی امنیتی حکومت طالبان در شهر هرات

به باور او، حضور افراد مسلح با لباس شخصی محلی باعث بی‌ثباتی، بی‌نظمی و سوءاستفاده از وظیفه شده است.

جنرال سادات در این باره بیشتر می‌گوید: " یونیفورم برای این است که یک سرباز یا ساتونکی باید موی سر و ریش خود را هم اصلاح کند. این طور نمی‌شود که یونیفورم را روی موهای ژولیده و ریش بلند پوشید. با پوشیدن یونیفورم باید چهره هم اصلاح شود تا به کاهش جرایم کمک کند."

اما مقام‌های محلی طالبان در ولایت هرات اطمینان می‌دهند که به زودی روند توزیع یونیفورم به نیروهای این گروه در این ولایت آغاز می‌شود.

مولوی نوراحمد اسلام جار والی حکومت طالبان در هرات در این زمینه گفت: " پس از بسیار تحقیقات و بررسی‌ها موضوع یونیفورم نهایی شده است. در ولایت‌های کابل و کندهار شروع شده و در مرحله بعدی در هرات و مزار هم شروع می‌شود. عنقریب یونیفورم به هرات می‌رسد."

بیشتر از ده ماه از حاکمیت طالبان سپری شده است.

این گروه موفق شده است تا به شمار اندکی از نیروهای خود در ولایت‌های کابل و کندهار یونیفورم توزیع کند.

بیشتر نیروهای طالبان در وزارت دفاع و ریاست استخبارات از یونیفورم نیروهای دفاعی و امنیتی حکومت پیشین با تغيير نشان و پرچم استفاده می‌کنند.

اما نیروهای مربوط به وزارت داخله حکومت طالبان تا هنوز بدون پوشش نظامی در شهرها حضور دارند.

XS
SM
MD
LG