لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

فارن پالیسی: تنش ها روی چگونه‌گی مدیریت معادن میان طالبان آغاز شده است


تعدادی از روزنامه های جهان
تعدادی از روزنامه های جهان

روزنامه اندپندنت

  • روزنامه اندپندنت چاپ بریتانیا، به متهم شدن نیرو های ویژه این کشور به قتل غیرنظامیان افغان تمرکز کرده است.

گزارش تحقیقی تازه بی بی سی که به روز سه شنبه (۲۱ سرطان) نشر شد، در یافته که یک واحد نظامى ممكن است ۵۴ تن را به طور غير موجه در جریان عملیات شبانه نیرو های بریتانیایی در ولایت هلمند کشته باشد.

به نوشته اندپندنت، وزارت دفاع بریتانیا به این مستند واکنش نشان داده و گفته است که نشر چنین گزارش ها، جان نظامیان اینکشور را با خطر روبرو می کند.

به نقل از روزنامه اندپندنت، وزارت دفاع بریتانیا گفته که برای بررسی شواهد تازه آماده گی دارد اما از مستند بی بی سی به عنوان "نتیجه گیری غیر موجه" یاد کرده و گفته است که اتهام ها در مواردی که در گذشته به صورت مکمل تحت تحقیق قرار گرفت، وارد شده است.

به گزارش بی بی سی، چندین عملیات میان ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ و ماه می سال ۲۰۱۱ در ولایت هلمند رخ داد که در نتیجه ۵۴ تن از غیرنظامیان افغان کشته شدند.

نشریه فارن پالیسی

  • نشریه فارن پالیسی نوشته که معدن ها و منابع طبیعی افغانستان به گاو شیری و منبع بزرگ عایداتی برای طالبان مبدل شده می توانند.


به نوشته نشریه، افغانستان در سطح جهان دارای معدن ها و ذخیره های غنی و بزرگ مس، آهن، ذغال سنگ، لیتیوم، طلا، کرومیت و چندین عنصر دیگر است.

اما در ادامه آمده که در جریان ۲۰ سال گذشته، بنابر نا امنی ها و شورشگری های طالبان، هیچ گونه رسیده گی به معدن های افغانستان صورت نگرفت.

به باور نویسنده، برخی تنش ها به خاطر مدیریت معدن ها میان طالبان هم آغاز شده است.

نشریه به گونه مثال از درگیری های مسلحانه چندی پیش بالای معدن های زغال سنگ در ولایت های بدخشان و سرپل یاد کرده است.

یک متخصص امور معدن به نام جاويد نورانی به فارن پالیسی گفته است، افغانستان غنی و سرشار از منابع طبیعی است، اما او چهار عامل را جنجال برانگیز دانسته: نخست اینکه معدن ها شاید زنده گی و محیط زیست را اخلال کند، دوم شاید جنگ به خاطر کنترول معدن ها میان گروه های مسلح افزایش یابد، سوم شاید شکل گیری سیاسی را متاثر سازد و عامل چهارم و اخیر اینکه معدن ها شاید در مورد نقش تعيين كننده در جايگاه جهانى افغانستان تاثیر گذار باشد.

XS
SM
MD
LG