لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

گسترش بیماری کولرا در ولایات مختلف افغانستان


بیماران مبتلا به مرض کولرا در ولایت هلمند
بیماران مبتلا به مرض کولرا در ولایت هلمند

پس از نشر گزارش‌ها در بارۀ گسترش بیماری کولرا در افغانستان، وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید، بررسی‌ها در این باره را آغاز کرده است.

صابر، باشندۀ بلخ می‌گوید که با گرم شدن هوا از سه روز به این سو پسر سه ساله‌اش دچار استفراغ و اسهال شده و وضعیت خوبی ندارد.

او به رادیوآزادی گفت که داکتران در شفاخانه برایش گفته اند که کودکش علایم کولرا را دارد: "من کودک خود را پیش داکتر بردم پس از معاینات برایم گفت که علایم کولرا را دارد و برایش باید معایات زیاد داده شود. حالا گنس است زیاد درد دارد و به گفتۀ عام دهن و دامن (اسهال و استفراغ) شده است."

این در حالیست که به تازگی حافظ راشد هلمندی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هلمند به رادیو آزادی گفت، از آغاز انتشار کولرا در ولسوالی باغران تا روز دوشنبه ۵۹۰ تن به این بیماری مبتلا شده و ۱۸ تن جان باخته اند.

این وضعیت باشندگان هلمند را نیز نگران کرده و آنان خواهان کمک‌های صحی از سوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان هستند.

قدرت الله، باشندۀ ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند به رادیو آزادی گفت: "این خواست مردم هلمند از حکومت مرکزی و وزارت صحت عامه است که باید هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی کنند بخاطری که در این ولایت امکانات بسیار کم است و تنها ریاست صحت عامه رسیدگی کرده نمی‌تواند."

در همین حال شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که تیم‌های صحی به دایکندی و هلمند رفته و بررسی‌ها را در مورد این بیماری آغاز کرده اند: "این که آیا این بیماری کولرا است یا نه ما سمپل‌ها را گرفته و به لابراتوارهای مرکزی فرستادیم تا هنوز کدام شواهد مثبت کولرا وجود ندارد."

او همچنان گفت، بیشتر کسانی که جان‌های شان را از دست داده اند یا به مراکز صحی مراجعه نکرده اند و یا هم فاصلۀ محل زندگی‌شان دورتر از مرکزهای صحی بوده است.

داکتر عبدالحق قاضی زاده، متخصص داخلۀ عمومی به رادیوآزادی گفت، کولرا یک بیماری خطرناک است و در زمان کم آب وجود را ضایع می‌کند.

او در مورد راه‌های جلوگیری و وقایه در مقابل بیماری کولرا چنین گفت: "ما باید حفظ الحصه را بیشتر رعایت کنیم، کوشش شود از آب و غذاهای ملوث و آلوده شده استفاده نکنیم و اکثراً کسانی که اسهالات پیدا می‌کنند کوشش کنند که تربوز بخورند که مایعات بیشتر دارد و دیگر از سیروم او ،آر ، اس استفاده کنیم."

به گفتۀ داکتران، کولرا انواع مختلف دارد که شدید، متوسط و خفیف می‌باشد.

اسهال، استفراغ، درد عضلات و کاهش ادرار از علائم بیماری کولرا است.

داکتران می‌گویند که کولرا در صورت بی‌توجهی به آن یک بیماری کشنده بوده و بیشتر در جاهایی که نکات بهداشتی رعایت نشود و از آب‌های آلوده استفاده شود، مردم به این بیماری مبتلا می‌شوند.

XS
SM
MD
LG