لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

امریکا از قطعنامه شورای حقوق بشر ملل متحد در مورد افغانستان استقبال کرد


بیرق امریکا
بیرق امریکا

وزارت خارجه امریکا در یک اعلامیه از نگرانی‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بارۀ نقض حقوق بشر در افغانستان حمایت کرده است.

در این اعلامیه که ناوقت دیروز سه‌شنبه منتشر شده، آمده است که آنان از نقض حقوق بشر در افغانستان که بیشتر به طالبان نسبت داده می‌شود و محدود شدن گسترده‌ای حقوق بشری زنان و دختران و آزادی‌های اساسی آنان نگران اند.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در اول جولای در جنیوا برگزار شد، در آن گفته شد، در ماه‌های اخیر طالبان در کنار استفاده از زور در برابر زنان معترض، بر کار، سفر و نوع پوشش آنان نیز محدودیت‌هایی وضع کردند که دست‌آوردهای بیست سال گذشتۀ زنان را از بین می‌برد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این‌باره به پرسش های رادیو آزادی پاسخ نداد. اما پیش از این طالبان همواره این موضوع را رد کرده و گفته اند، در حکومت آنان حقوق همه افغانان محفوظ است.

این در حالیست که طالبان مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند، حضور کارمندان زن در اداره‌های دولتی جز وزارت معارف و صحت عامه به صفر رسیده و در کنار آن بر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان محدودیت وضع کرده اند.

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بارۀ وضعیت حقوق بشری افغانستان یک قطعنامه نیز منتشر شد که در آن از طالبان خواسته شد تا برای بهبود حقوق زنان در افغانستان و پایان دادن به ظلم و ستم سیستماتیک علیۀ آنان، از دیگر کشورهای اسلامی بیاموزند.

شکریه بارکزی
شکریه بارکزی

شکریه بارکزی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنیوا اشتراک داشت از این موضع امریکا استقبال می‌کند: "پیام واضح برای طالبان است که اگر در کردار خود تغییرات نمی‌آورید، اگر به حقوق مردم افغانستان توجه نمی‌کنید، پس شما منزوی باقی خواهید ماند. من فکر می‌کنم که طالبان باید به نتایج این نشست‌ها توجه جدی کنند اگر می‌خواهند با دنیا در تعامل باشند."

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قطعنامه‌ای برای چگونگی حمایت از پیشرفت افغانان تصویب کرد.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا نیز سال گذشته در ۳۰ سنبله در نشست عمومی سازمان ملل متحد گفت: "از طالبان نمی‌توان انتظار داشت که از حقوق بشر دفاع کنند، بنابر این همه ما باید از حقوق زنان و دختران در افغانستان حمایت کنیم تا بتوانند از تمام توان خود در بخش اقتصادی، سیاسی و اجتماعی استفاده کنند و بدون تعصب و خشونت به خواسته‌های خود برسند."

زنان و دختران افغان شکایت دارند که طالبان پس از حاکمیت بر افغانستان، بر آموزش و کار آنان محدودیت وضع کردند و جلو هرنوع پیشرفت آنان را گرفته اند.

XS
SM
MD
LG