لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

افسر سابق استرالیا: غرب برای ظلم‌های شان در افغانستان باید حساب بدهد


آرشیف - شماری از عساکر بریتانوی در ولایت هلمند
آرشیف - شماری از عساکر بریتانوی در ولایت هلمند

در یکی از ولسوالی‌های دور افتادۀ هلمند در یک روستا چهار خانم بیوه تنها زندگی می‌کنند.

آنان ادعا می‌کنند که به دلیل کشته شدن اعضای خانواده‌های شان در بمباردمان نیروهای خارجی در زمان نظام جمهوری قبلی تنها شده اند.

مومنه، یکی از این چهار خانم می‌گوید، به شمول شوهر و کودکانش، ۱۲ عضو خانواده‌اش در یک شب در نتیجۀ عملیات نیروهای خارجی کشته شدند و فعلاً سرپرستی ندارد: "بالای ما بمبارد شد، ۱۲ نفر از خانواده ما شهید شدند که تنها من از آن واقعه زنده باقی مانده ام، حالا ما چهارخانم بیوه یکجا شده ایم و در این حویلی به دربار الله نشسته‌ایم، اگر کسی ما را کمک کند خوب در غیر آن هیچ."

این ادعا از طرف منابع مستقل و رسمی تأیید نشده است.

از سوی دیگر از همین ولایت از یک ولسوالی دیگر خانمی که نمی‌خواهد نام و محل زندگی‌اش در گزارش ذکر شود، می‌گوید، نیروهای خارجی در جریان سال‌های گذشته از طرف شب در عین عملیات‌های نظامی خانه‌ها و قریه‌ها را ویران کردند و مردم را به مهاجرت مجبور کردند.

او گفت: "ما یک اتاق داشتیم، او هم تمامش بمبارد شد. حالا از سنگ‌ها پر شده است. برای چرانیدن مواشی خود به ایران رفتیم، وقتی برگشتیم بعد از زندگی در سرک‌ها توسط افراد بشر دوست نظام قبلی به یک کمپ برده شدیم، حالا دوباره از کمپ اخراج شده ایم و برای زندگی جای نداریم."

آرشیف - یک خانه که در ولایت ننگرهار پس از انفجار "مادر بمب ها" تخریب شده است 16Apr2017
آرشیف - یک خانه که در ولایت ننگرهار پس از انفجار "مادر بمب ها" تخریب شده است 16Apr2017

برای این خانواده‌ها مشخص نیست که این بمباردها از طرف کدام کشورها انجام شده است، اما در بیست سال گذشته در افغانستان نیروهای پیمان ناتو ماموریت نظامی داشتند که متشکل از نیروهای کشورهای عضو این پیمان بودند.

این در حالیست که اندریو هستی، سخنگوی بخش دفاعی حزب اپوزیسیون دولت استرالیا که در بیست سال گذشته در چوکات نیروهای ایتلاف در افغانستان ماموریت نظامی داشته روز گذشته (سه‌شنبه ۱۲ جولای) در یک نشست در لندن برای شنونده‌های بریتانوی گفت که غرب برای ظلم‌های شان در افغانستان باید حساب بدهد.

اندریو هستی گفته است: "اگر غرب در برابر حملۀ روسیه به اوکراین ایستادگی کند و از تجاوز چین به بحر الکاهل هند دفاع کند، باید از ظلم‌های خود در افغانستان حساب بدهند."

این افسر و سیاستمدار سابق استرالیایی این اظهارات را بعد از آن بیان می‌کند که بی‌بی سی روز سه‌شنبه در یک گزارش تحقیقی نشر شده‌اش در برنامۀ "پینوراما" ادعا کرده که در یک ماموریت نظامی ۶ ماهۀ نیروهای بریتانیایی در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، ۵۴ غیرنظامی و زندانی کشته شده اند.

قابل یادآوری است که هلمند در بیست سال گذشته در افغانستان شاهد حضور بیشترین تعداد طالبان بوده است و نیرو‌های خاص خارجی که شماری زیادشان نیروهای بریتانوی بودند در این ولایت عملیات نظامی انجام داده اند.

به اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بریتانیا تا سال ۲۰۱۴ در حدود ۱۳۰ پایگاه نظامی داشته است. بر اساس یک گزارش ریاست احصاییۀ وزارت دفاع بریتانیا، از سال ۲۰۰۱ تا به ۲۰۱۴ مجموعاً ۱۴۳۵۰ افسر بریتانوی به افغانستان فرستاده شده. در اوج حضور نظامیان خارجی تنها در هلمند ۹۵۰۰ افسر نظامی بریتانیا مستقر شده بودند.

پیش از این هم بسیاری از نهاد‌های جهانی حقوق بشر در مورد جرایم جنگی نیروهای خارجی گزارش‌های را مستند کرده اند و حتی خواستار محاکمۀ آنان شده اند که از این میان ادعاهایی در بارۀ جرم‌های جنگی نیروهای استرالیایی در ارزگان مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG