لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

جو بایدن: نمی‌گذاریم ایران به سلاح اتمی دسترسی پیدا کند


جو بایدن رئیس جمهور امریکا در اسرائیل
جو بایدن رئیس جمهور امریکا در اسرائیل

جو بایدن رئیس جمهور امریکا امروز پنجشنبه با رهبران اسرائیل یک موافقتنامه را امضا می‌کند.

قرار است در جریان امروز جو بایدن رئيس جمهور ایالات متحده امریکا با یاییر لاپید صدر اعظم اسرائيل یک اعلامیه مشترک را امضا کند که در آن تعهد می‌شود که ایران را نخواهند گذاشت که به اسلحه اتمی دست یابد.

یک مقام بلند رتبه امریکایی به خبرنگاران گفته است که با امضای این سند روابط درازمدت امنیتی بین امریکا و اسرائیل گسترش خواهد یافت.

این مقام امریکایی گفته که این اعلامیه بسیار مهم است و در آن تعهد می‌شود که هرگز اجازه نخواهند داد که ایران به اسلحه اتمی دست یابد و اقداماتی را پیش گیرد که هدف از آن بی‌ثباتی اسرائیل باشد.

جو بایدن دیروز به تل ابیب رسید. بعد از آغاز کار همچون رئیس جمهور امریکا این اولین سفر وی به اسرائیل می‌باشد. به گفته مقامات امریکایی آقای بایدن امروز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم اسرائیل یاییر لاپید اشتراک خواهد کرد.

رئیس جمهور بایدن گفته است که می‌خواهد واشنگتن دوباره به پیمان اتمی قدرت‌های بزرگ با ایران که در سال ۲۰۱۵ امضا شد برگردد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۸ کشورش را از این پیمان خارج کرده و گفت که ایران شرایط این پیمان را بجا نیاورده و در تلاش‌های تروریستی در شرق میانه دست دارد. تهران این ادعا را رد می‌کند.

برای احیای این پیمان بین ایران و قدرت‌های بزرگ تلاش‌های پیگیر دوام دارد.

اسرائیل با این پیمان مخالفت می‌کند و مکرراً اظهار نگرانی کرده که ایران شاید پنهانی برای بدست آوردن اسلحه اتمی فعالیت نماید.

اما رئیس جمهور امریکا در صحبت با تلویزیون اسرائیل گفت این پیمان یک زمینه خوب را برای جلوگیری از دسترسی ایران به اسلحه اتمی فراهم می‌سازد.

در جواب سوال که آیا ایالات متحده امریکا در صورت ضرورت از قوه نظامی هم کار خواهد گرفت؟ آقای بایدن گفت که این آخرین گزینه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG